چکیده:
هویت ایرانی از دو بخش هویت مذهبی و هویت ملی تشکیل شده است. مناسبتهای ملی، بخش
مهمی از هویت ملی محسوب میشود که بازتاب آن در رسانه رادیو میتواند اثربخشی ویژه ای
داشته باشد. رادیو به عنوان رسانهای گرم که از دیرباز روشنایی بخش محافل مردمان ایران زمین
بوده است؛ امروزه نیز میتواند در سپهر رسانه ای نقشی مهم و اساسی در بازتاب دادن هرچه بهتر
مناسک ملی ایفا کند. پرداختن به مناسبتها و آیینهای ملی شادی آفرین چون نوروز، تیرگان، یلدا،
جشنهای برداشت محصول و دهها نمونه دیگر میتواند در ایجاد شادی در جامعه راهگشا باشد.
در این مقاله با توجه به ظرفیتهای عظیم مراسم ملی موجود در فرهنگ مردم، الگوهای مناسب و
راهکارهای رسانهای برای برنامه سازی رادیویی در این حوزه ارائه شده است. برای این منظور ایده
رادیو نوروز طرح گردیده و در آن انواع مختلف و متنوع حوزه فرهنگ مردم به منظور تولید برنامه
در رادیو ارائه شده است.
خلاصه ماشینی:
اينکـه راديـو تـا چـه انـدازه توانسـته در بازتاب دادن اين دو مؤلفه ، موفق عمل کند بحث ما نيست ، بحث بر سـر ايـن موضـوع است که چقدر به اين دو مقولۀ همگن و همه جانبه توجه شده است ؟ بدين معني که آيا بخشي از هويت ملي که جنبه مذهبي داشته پررنـگ تـر جلـوه کـرده يـا بـالعکس ؟ آيـا مخاطب راديو با شنيدن برنامه هاي راديويي برداشت درستي از هويت ايراني پيـدا کـرده است ؟ آيـا در رسـانه راديـو، فرصـت پـرداختن بـه مناسـبت هـاي ملـي کمرنـگ تـر از مناسبت هاي مذهبي بوده است ؟ پرداختن به مناسـک ملـي در راديـو چگونـه در ايجـاد نشاط و شادي، که حلقه مفقوده جامعه امروز ايران است ، ميتواند مؤثر باشـد؟ چگونـه ميتوان از ظرفيت مناسبت هاي ملي مانند نوروز در اين عرصـه اسـتفاده کـرد؟ و ده هـا پرسش مشابه ديگر.
در سفره سفيد رنگ هفت سين از جمله هفت روييـدني خـوراکي اسـت کـه بـا حرف «س » آغاز ميشود و نمـاد و شـگوني بـر فراوانـي روييـدني هـا و فـرآورده هـاي کشاورزي است ؛ چون سيب ، سبزه ، سنجد، سـماق ، سـير، سـرکه ، سـمنو و ماننـد اينهـا افزون بر آن آينه ، شمع ، ظرفي شير، ظرفي آب که نارنج در آن اسـت ، تخـم مـرغ رنـگ کرده ، تخم مرغي روي آينه ، ماهي (ماهي قرمز)، نان ، سبزي، گلاب ، گل سـنبل ، سـکه و کتاب ديني (مسلمانان قرآن و زرتشتيان اوستا و...