چکیده:
در مقاله، ابتدا اشارهای کوتاه به تاریخچۀ ژانر سونت1 و تاج گل سونتها و چگونگی ورود آن به ادبیات روسی خواهیم داشت. درادامه، با اشاره به خاستگاه سونت در ادبیات جهان و سپس روسیه، به نقد و بررسی اثر منارهها، تاج گل سونتهای والری میتروخین، شاعری از کریمه که بر همین اساس بنا نهاده شده است، میپردازیم. پس از پوشکین، خالق منظومۀ فوارۀ باغچهسرای و شعر «اهدا به فوارۀ کاخ باغچهسرا»، در اشعار دیگر شاعران روسی، فضای تکرارنشدنی کریمه، استعداد، حساسیت جغرافیایی، و عشق او به کریمه ملموس است. ردپای اشعار باغچهسرای پوشکین در منارههای میتروخین هم مشاهده میشود. مصرعهای اصلی منارههای میتروخین انعکاسی هنری از باغچهسرای است. موضوع اصلی در منارههای میتروخین زندگی مسالمتآمیز مردم با عقاید گوناگون و بهعبارتی گفتوگوی ادیان در کریمه است. او با استفاده از این نوع ادبی به درونپویی جغرافیای سیاسی میپردازد. با نقد و بررسی منارههای والری میتروخین میتوان به این نتیجه دست یافت که او پایبند به وصیت پوشکین و مانند او معتقد به حفظ وحدت میان اقوام ساکن کریمه است و سمبلهای تاریخی و طبیعیِ جغرافیای سیاسی کریمه بیتأثیر در آفرینش سونتهای او نیست.
In this article, first we will give a brief reference to the history of Sonnet Genre and the crown of sonnets and how it entered into Russian literature. then, we will referred to the origin of the sonnet in the world literature, and then in Russia. We will review the effect of the Minarets, a crown of sonnets by Valery Mitrokhin, a poet from Crimea, that was founded on this basis. After Pushkin, the creator of the poetry Fountain of Bakhchisaray and the poem "To the Fountain of the Palace of the Bakhchisaray", in poems of the other Russian poets, Crimea's irreplaceable space, his talent, geopolitical sensibility and his love to Crimea are tangible. The traces of the poems of the Pushkin Bakhchisaray are also seen in Mitrokhin's Minarets. The main hemistichs of the "Minarets" of Mitrokhin are artistic reflection of the Pushkin Bakhchisaray. The main issue in the "Minarets" of Mitrokhin is the peaceful life of people with various and prevailing opinions about the religions in the Crimea. By using this kind of literature, he focuses on geopolitics. So by criticizing the "Minarets" of Valery Mitrokhin, we can conclude that he follows Pushkin's will and, like him, believes in maintaining unity among the peoples of the Crimea, and the historical and natural symbols of geopolitics of Crimea has influence on the creation of his sonnets.
خلاصه ماشینی:
درادامه ، با اشاره به خاستگاه سونت در ادبیـات جهـان و سپس روسیه ، به نقد و بررسی اثر مناره ها، تاج گل سونت های والری میتـروخین ، شـاعری از کریمه که بر همین اساس بنا نهاده شده است ، می پردازیم .
با نقد و بررسی مناره های والری میتروخین می توان به این نتیجه دست یافت که او پای بند به وصیت پوشکین و مانند او معتقد به حفظ وحدت میان اقوام ساکن کریمه است و سمبل های تاریخی و طبیعی جغرافیای سیاسی کریمه بی تأثیر در آفرینش سونت های او نیست .
پوشکین ، مانند نگارگری ماهر، در «سونت » خود بسیار هنرمندانه به خاستگاه این ژانر و همین طور تاریخچۀ ظهور و گسترش آن در اروپا و روسیه اشاره کـرده اسـت و بـه کمـک مصرعی از ویلیام وُردزوُرث ٣ در قالب اپیگراف (تضمین ) از سونت حمایت کرده است .
سونت ها و تاج گل های سونتی کریمۀ ماکسی میلیان والوشین ، ایلـی یـا سیلوینسـکی (Илья Сельвинский/Ilya Selvinsky )، ایوان پوزاِنـف (Иван Пузанов /Ivan Puzanov )، دمیتــری تاراســنکا (Дмитрий Тарасенко /Dmitrij Tarasenko )، واســیلی ریکِــف (Рыков ̆Василии/Vasily Rykov )، سـرگئی اوفچارنکـا (Овчаренко ̆Сергеи /Sergej Ovcharenko)، وِرا لوبچیـک (Вера Любчик /Vera Ljubchik )، ایرینـا رپینـا ( Ирина Irina Repina/Репина)، باریس واسیلیف ـ پالم (Борис Васильев-Пальм / -Boris Vasil'ev Pal'm)، والری میتروخین (Митрохин ̆Валерии /Valerij Mitrohin ) و ولادیمیر دوکشـین (Vladimir Dokshin/Владимир Докшин) نشان مـی دهنـد کـه ژانـر سـونت ابـزار بـدون جای گزین درون پویی جغرافیای سیاسی است و این امکان را فراهم می سازد تا تأثیر ماهیت سیمای کریمه در پیش رفت معنوی انسان عمیق تر و مبسوط تر به تصویر کشیده شود.