چکیده:
ورود به بازار کالاهای مکمل علاوه بر افزایش سود تولیدکنندگان، مطلوبیت مصرفکنندگان را هم افزایش میدهد. همچنین وجود اثرات شبکه در این بازارها عاملی تأثیرگذار برای ورود تولیدکنندگان و انگیزه مصرفکنندگان جهت استفاده بیشتر از این نوع کالاها میباشد. پژوهش حاضر یک مطالعه تئوریک است که به کمک نظریه بازی سه مرحلهای مدلی برای چگونگی ورود به بازار خارجی کالاهای مکمل با در نظر گرفتن اثرات شبکهای این کالاها در بازار خارجی طراحی، حل و تحلیل شده است. در مرحله اول بنگاه واردشونده استراتژی ورود را انتخاب میکند، در مرحله دوم بنگاهها با تشکیل تابع سود، قیمتها را تعیین کرده و در مرحله سوم، مصرفکنندگان با مشاهده همه قیمتها تصمیم میگیرند چه کالایی را خریداری کنند. نتایج نشان میدهند درصورتیکه هزینههای ثابت ورود کمتر از هزینههای ثابت صادرات، درجه مکملی کالاهای بنگاه بیشتر از هزینههای متغیر صادراتی و اثر شبکه بالا باشد، این بنگاه میتواند ورود آسانتری به بازار خارجی داشته و با جذب اکثریت مصرفکنندگان بازار خارجی، سود خود را حداکثر کند. همچنین بنگاه واردشونده میتواند با اجرای فروضی که در قضایای این پژوهش بیان شدهاند، استراتژی که قصد ورود به بازار کالای مکمل را دارد، با اجرای فروضی مشخص میگاه محلی در آن بازار سهیم میورود مستقیم را انتخاب کرده و با در نظر گرفتن اثرات شبکه و درجه مکملی قوی برای کالاهای خود، بازار خارجی را تسخیر کند. طبقهبندی JEL: P33, F1, C7, L1, D4
In this study, we examine entry into complementary good and service markets in a foreign country with network effects. We used a three-stage game theory model which in the first step, the entrant chooses the entry strategy, in the second stage, firms determine the prices by forming a profit function and in the third period, consumers decide which goods to consume. The results show that entry occurs and entrant attract a majority of consumers, if the fixed costs of direct entry are lower than the export fixed costs, the complementary degree is higher than the export variable costs and the network effects are large enough. The entrant can also choose the direct entry strategy by implementing the assumptions which expressed in propositions and captures the foreign market by considering the network effects and large complementary degree. JEL Classification: D4, L1, C7, F1, P33
خلاصه ماشینی:
سؤالي که در اينجا مطرح ميشود اين است که وقتي توليدکننده اي قصـد ورود بـه بازار بين المللي کالاها و خدمات مکمل را دارد، چـه اسـتراتژياي را بـراي ورود در نظـر بگيرد تا بتواند سود خود را حداکثر کند؟ تقاضاي مصرف کنندگان براي کالاهـاي مکمـل با توجه به توابع مطلوبيتشان چگونـه خواهـد بـود؟ و آيـا وجـود اثـرات شـبکه در بـازار خارجي، ميتواند ورود را براي بنگاه واردشونده آسان تر کند؟ براي پاسخ به اين سؤالات و با توجه به موارد ذکر شده در بالا و نقش و اهميتي که بازار کالاها و خدمات مکمل ميتواند در رونق صنعتي و اقتصـادي کشـورها ايفـا کنـد و همچنين نياز افراد به مطالعه پژوهش هاي تئوريک و بررسي مـدل هـايي بـراي چگـونگي ورود به بازار، با توجه به اينکه مطالعه اي در خصـوص چگـونگي ورود بـه بـازار خـارجي کالاهاي مکمل با درنظر گرفتن اثرات شبکه اي که اين کالاها در بازار خارجي مـيتواننـد داشته باشند انجام نشده است ، بر آن شديم تا در اين پـژوهش بـا در نظـر گـرفتن يـک اقتصاد باز، چگونگي ورود به بازار خارجي کالاهاي مکمل ، مدنظر قرار دادن اثرات شـبکه براي کالاهاي موجود در بازار خـارجي و تـأثير آن بـر مطلوبيـت مصـرف کننـدگان و در نهايت بر سود توليدکنندگان و ورود بنگاه واردشونده را به صـورت تئوريـک و بـه کمـک نظريه بازي مورد بررسي قرار دهيم تا مسيري براي انجام پـژوهش هـاي بيشـتر در ايـن زمينه شود و مورد استفاده پژوهشگران ، شرکت هاي توليدکننده و سياسـت گـذاران قـرار گيرد.