چکیده:
معلمان چگونه میتوانند شناگران خود را از نظر روانی، شناختی و حرکتی آماده اجرای مهارتهای ورزشی پیچیده در زمان رقابتهای ورزشی کنند؟ آیا اجرای معلمان و گفتههای آنها به اندازه کافی شناگران را برای اجرای یک مهارت ورزشی در یک شرایط خاص که شناگر عصبی و دستپاچه است آماده میکند؟ چه چیزی یک شناگر را با وجود عوامل مزاحم موفق میگرداند؟ علاوه بر اینکه باید به شناگران یاد بدهیم که چگونه با استفاده از اندام خود و در یک فضای مناسب یک مهارت ورزشی را اجرا کنند. باید به آنها یاد بدهیم که چگونه بهطور استراتژیکی (راهبردی) درباره مهارت فکر کنند؟ یعنی چگونه قبل و در حین مهارت با برنامهریزی و داشتن یک طرح ذهنی و نسبتا آماده، خود را برای اجرای مهارت مهیا سازند. تماشای اجرای مهارتهای ورزشی در حین رقابتهای ورزشی به ما گوشزد میکند که یادگیری امری است تفسیری و به لحاظ عاطفی (هیجانی) تجربهای است احساسی. اطلاعات به سه طریق پردازش میشوند:
۱. شناختی (انتظار انجام چه کاری را داشتند؟)؛
۲. نگرشی (چه احساسی نسبت به تواناییام در انجام این کار دارم؟)؛
۳. فراشناختی (برای پیشرفتم در اجرای مهارت ... چه اقدامی باید بکنم؟).
این فرایندها بهویژه در موقعیتهای پیچیده و متغیر بر اجرا موثرند.
این مقاله در نظر دارد به شما نشان دهد که راهبردهای یادگیری قادر به افزایش آگاهی حرکتی و درک شناگر از خود فرایند یادگیری هستند. به عبارت دیگر با خواندن این مقاله، خواننده با ایدههای تازه پیرامون نقش استراتژیهای یادگیری در افزایش درک شناگر از فرایند یادگیری آشنا خواهد شد.
خلاصه ماشینی:
کاربرد تکنیک های شناختی از سوی معلمان در یادگیری شنا /نویسنده: اندرسون ؛ مترجم: دکتر محسن حلاجی /عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان ۱۳۹۸/۰۹/۲۵ مقدمهمعلمان چگونه میتوانند شناگران خود را از نظر روانی، شناختی و حرکتی آماده اجرای مهارتهای ورزشی پیچیده در زمان رقابتهای ورزشی کنند؟ آیا اجرای معلمان و گفتههای آنها به اندازه کافی شناگران را برای اجرای یک مهارت ورزشی در یک شرایط خاص که شناگر عصبی و دستپاچه است آماده میکند؟ چه چیزی یک شناگر را با وجود عوامل مزاحم موفق میگرداند؟ علاوه بر اینکه باید به شناگران یاد بدهیم که چگونه با استفاده از اندام خود و در یک فضای مناسب یک مهارت ورزشی را اجرا کنند.
باید به آنها یاد بدهیم که چگونه بهطور استراتژیکی (راهبردی) درباره مهارت فکر کنند؟ یعنی چگونه قبل و در حین مهارت با برنامهریزی و داشتن یک طرح ذهنی و نسبتاً آماده، خود را برای اجرای مهارت مهیا سازند.
از تصاویر گویا (حاوی تصاویری که به ترتیب حرکات دست را نمایش میدهند و توضیحاتی نیز به همراه تصویر ارائه میشود) برای آشنا ساختن ذهن دانشآموزان در آغاز تدریس استفاده میشود.
معلم بهشرح زیر حرکتها را با کلمات به خود میگوید:بسیار خوب، من این توپ را از دست دادم، آیا در حال فکر کردن به پرتاب دستم همراه با چوب بیسبال بودم؟ فکر میکنم بودم.
ساخت متوالی برای اجرای حرکت معلم ضروری است، یعنی توالی کار از تهیه نوشتهها و تطبیق آنها با عکسها و چگونگی استفاده از کلمات در زمان «با خود سخن گفتن» یا «تکلم با خود» و غیره.