چکیده:
تربیتبدنی در مدارس نه تنها در آمادگی جسمانی فوری و سلامتی مطلوب دانشآموزان موثر است، بلکه به آنان کمک میکند تا فعالیتبدنی را بهتر بفهمند و انجام دهند و آثار مثبت درازمدت آن را لمس کنند. بهعلاوه، دانش و مهارتهای قابل انتقال مانند کارگروهی، بازی جوانمردانه، ترویج احترام و آگاهی از بدن خود و اجتماع را به ارمغان میآورد و شناختی عمومی از قواعد بازی را فراهم میسازد که دانشآموزان میتوانند در امور دیگر در مدرسه یا در شرایط دیگر زندگی از آن استفاده کنند. ارتقای فعالیتبدنی به دلیل فواید بیشماری که دارد، در سطح اروپا توجه روزافزونی را به خود جلب کرده است. اتحادیه اروپا در سال ۲۰۰۹ پیمان لیسبون۱ را بهعنوان یک مبنای حقوقی وضع کرد تا اقداماتی در زمینه توسعه ابعاد ورزش در اروپا انجام گیرد و وضعیت ورزش اروپا بهبود یابد. شبکه یوریدیک۲ برای شناخت بهتر وضعیت تربیتبدنی در اروپای مرکزی گزارشی با عنوان تربیتبدنی و ورزش در مدارس اروپایی با در نظر گرفتن تحولات سیاسی تهیه کرده است. هدف این گزارش، نشان دادن وضعیت بازی در تربیتبدنی و فعالیتهای ورزشی در مدارس ۳۰ کشور اروپایی است. همچنین، این گزارش میتواند اولین اقدام کمیته اروپا برای شناسایی دغدغهها و نقاط قوت اصلی تربیتبدنی در مدارس اروپا باشد. یافتههای کلیدی گزارش مذکور در این نوشتار آمده است.
خلاصه ماشینی:
هدف این گزارش، نشان دادن وضعیت بازی در تربیتبدنی و فعالیتهای ورزشی در مدارس ۳۰ کشور اروپایی است.
/ کم بودن زمان آموزش درس تربیتبدنی نسبت به سایر دروستعیین زمان لازم برای تدریس درس تربیتبدنی از کشوری به کشور دیگر و همچنین در دورههای تحصیلی مختلف بهطور چشمگیر متفاوت است.
علاوه بر این در برخی از کشورها در دورههای تحصیلی میانی کمترین ساعت آموزشی برای درس تربیتبدنی تعیین میشود و این در حالی است که در کشورهای دیگر تصمیمگیری در این باره را بر عهده مدارس میگذارند.
برای مثال در سال تحصیلی ۲۰۱۲ـ۲۰۱۱ حداقل میانگین ساعات آموزش درس تربیتبدنی توصیهشده در دوره ابتدایی در کشور ایرلند ۳۷ ساعت و در کشور فرانسه ۱۰۸ ساعت بوده است.
کشورهای دیگر برای اجرای فعالیتهای بدنی در زمین بازی یا سالن ورزشی از تعطیلی بیشتر مدارس استفاده میکنند.
تخصص در آموزگاران تربیتبدنیدر بیشتر کشورها تصمیمگیری درباره اینکه یک معلم عمومی یا متخصص در کلاس درس تربیتبدنی قرار بگیرد، به سطح آموزشی بستگی دارد.