چکیده:
فمینیسم، واکنشی به برداشت فرودستی زنان و قشربندی اجتماعی مبتنی بر آن است که بر رفع آن چه ستم تاریخی بر آنان تلقی میشود تاکید میورزد. گرچه برخی از اهداف فمینیسم حائز اهمیت است، اما راهکارهایی که برای نیل به آن اهداف ارائه میدهند اشکالات فراوانی را در بر دارد که نیازمند نقد و بررسی است. در این مقاله به مقایسه این راهکارها با آراء بانو امین در تفسیر مخزن العرفان، با تاکید بر سه محور برابری زن و مرد، نقش مادری و نقش همسری زن پرداخته میشود.
Feminism is a response to women's subordinate role and social creation system; he believes that these differences arise and are dependent on the culture of Islamic societies. He also interprets men's Qavamiyyat stratification that Emphasizes the elimination of what is considered historical oppression. Although some of the goals of feminism are important, the strategies they offer to achieve those goals have many drawbacks that need reviewing. This paper compares these approaches with the views of Lady Amin in the interpretation book of “Makhzan al- Erfan”, with emphasis on the three axes of equality between men and women, the role of motherhood and the role of being wife.
خلاصه ماشینی:
ارزیابی «فمینیسم» بر اساس آرای بانو امین در تفسیر مخزن العرفان فاطمه نجارزادگان* فمینیسم، واکنشی به برداشت فرودستی زنان و قشربندی اجتماعی مبتنی بر آن است که بر رفع آن چه ستم تاریخی بر آنان تلقی میشود تأکید میورزد.
اما بطورکلی شاید بتوان گفت: فمینیسم، آمیزهای از ایدئولوژی، گرایشهای فکری، بینشهای فلسفی، جنبشها و فعالیتهای اجتماعی – سیاسی است که با هدف احقاق حقوق زنان و رفع فرودستی آنها ایجاد شده است، گرچه در مورد علل این ظلم، راهکارها و استراتژی های رسیدن به آزادی اختلاف نظر وجود دارد.
منشعب شده که به تناسب موضوع مقاله (در جهت مقایسه با آرای بانو امین ) به بررسی پارهای از آنها میپردازیم: فمینسیم لیبرال: به تبیین جایگاه زنان بر اساس حقوق برابر و رفع موانع مصنوعی در برابر مشارکت آنان در عرصه عمومی -که فراسوی خانه و خانهداری واقع شده- میپردازد و اصرار به ابطال نقش مادری و همسری زنان دارد.
(بانو امین، 1389ش، ج2، ص322) بنابراین اصل برابری زن و مرد را که فمینیسم مطرح میکند، قرآن به شکلی خاصّ پذیرفته و از منظر اسلام، زن و مرد در انسانیت شریکند، با این قید که شالوده خلقت شان از نظر قوای جسمی، احساسات طبیعی و مزاجی متفاوت است؛ (همان، ص324).
(بانو امین، 1389ش، ج 12، ص370) از سوی دیگر، اسلام افزون بر ثواب اخروی، از اجر مادی این نقش نیز غافل نشده و برای زن حق دریافت اجرت در قبال شیر دادن به فرزند خود را قرار داده است (حتی اگر زن در ایام حمل طلاق داده شود، باید مرد نفقة او را تا هنگام وضع حمل بپردازد.