چکیده:
کودکان موجوداتی صادق، زودباور و بسیار آسیبپذیر هستند. همین ویژگیها آنها را به یکی از بهترین طعمههای تبلیغات تجاری تبدیل کرده است. کودکان علاوه بر قدرت خریدی که از درآمدهای توجیبی خود دارند تا حد زیادی بر خریدهای خانوادهها نیز تأثیرگذار هستند. به علاوه بازار آینده یک محصول را تأمین میکنند. این قابلیت باعث شده است بازار فروش کالاها و خدمات به کودکان، یکی از پرفروشترین بازارها محسوب شود و در نتیجه کودکان به طور بیرویه مخاطب تبلیغات تجاری قرار گیرند. برای حمایت از کودکان در برابر آثار سوء ناشی از این تبلیغات، پرسش این است که چه شیوههایی برای مقرراتگذاری تبلیغات تجاری خطاب به کودکان وجود دارد؟ به عبارت دیگر چه کسی و با چه مکانیسمی باید به مقرراتگذاری در زمینه تبلیغات تجاری خطاب به کودکان بپردازد؟ صنعت تبلیغات؟ دولت؟ یا هر دو؟ از این گزینههای سهگانه به خودمقرراتگذاری، مقرراتگذاری دولتی و مقرراتگذاری مشترک یاد میشود. این مقاله شیوههای مذکور را در کشورهای مختلف مطالعه و در پرتو نتایج ناشی از این مطالعه وضعیت مقرراتگذاری تبلیغات تجاری خطاب به کودکان در ایران را بررسی میکند.
The Children are honest, credulous and vulnerable. These characters have been making them as one of the best baits for commercial advertising. In addition to their purchasing power from their pocket proceeds, they also have a significant effect on their family’s purchases. Also, they provide the future market of a product. This capability led to market of selling products and services to children has become one of the best-selling markets and thus, children are excessively addressed to commercial advertising. For protecting children from these adverse effects of commercial advertising, this is the question that which methods exist for children’s advertising regulation? In the other words, who should regulate the advertising aimed at children and how? Advertising industry? Government? Or both of them? These triple types of regulation are: self-regulation, state regulation and co-regulation. This paper studies these types of regulations in various countries and in the light of the results from this study, examines the situation of regulation of advertising aimed at children in Iran.
خلاصه ماشینی:
Barrie Gunter and Caroline Oates and Mark Blades, Advertising to children in TV: Content, impact and regulation (London: Lawrence Erlbaum Associates, 2005), 1-13.
6. Shahida Cassim and Daniella Bexiga, “The regulation of advertising to children: Comparative assessment,” Alternation 14 (2007): 138.
Corina Hawkes, “Self-regulation of food advertising: what it can, could and cannot do to discourage unhealthy eating habits among children,” Nutrition Bulletin 30 (2005): 374, accessed December 7, 2016, doi: 10.
سـازمان «استانداردهاي تبليغات کانادا»١٩، «واحد بررسـي تبليغـات کودکـان »٢٠ در آمريکـا، «مرجـع استانداردهاي تبليغات »٢١ در انگليس و «انجمن استراليايي تبليغ کنندگان ملي »٢٢ در اسـتراليا از شناخته شده ترين سازمان هاي خودمقررات گذار در زمينه تبليغـات تجـاري بـه طـور کلـي و تبليغات تجاري خطاب به کودکان به طور خاص هستند.
Self-regulatory program for children’s advertising جمله اين موارد است که توسط «واحد بررسي تبليغات کودکان » که اعمال خودمقررات گذاري در تبليغات کودکان را بر عهده دارد تدوين شده است ٢٦.
William Ramsey, “Rethinking regulation of advertising aimed at children,” Federal Communications Law Journal 58 (2006): 368-370.
Baker & McKenzie law company, “Comparative Review of the Regulation of Television Food Advertising to Children,” (report prepared for Free TV Australia, Sydney: Free TV Australia, 2007), 69.
Beckmann, “Regulation on food marketing and advertising to children: Regulations in Norway”, 17 June 2010, accessed December 8, 2016, http://www.
, ”Regulation on food marketing and advertising to children: Regulations in Norway”, 17 June 2010, accessed December 8, 2016, http://www.