چکیده:
سازمان تربیت بدنی بهعنوان متولی امر ورزش در کشور و پرورش نسلی سالم که زیربنای رشد و توسعۀ مملکت است، باید بکوشد به بالاترین میزان بهرهوری در چهارچوب اهداف اصلی خود دست یابد؛ و از آنجا که این نوع سازمانها جزءِ سازمانهای انسانمدار است، ضروری است مدیران این سازمانها مهارتهای لازم ازجمله مهارتهای ارتباطی داشته باشند. این پژوهش نیز بهمنظور «بررسی رابطۀ مهارتهای ارتباطی مدیران و میزان بهرهوری در ادارات تربیت بدنی استان کرمان» اجرا شد. روش پژوهش، توصیفی همبستگی بوده و جامعۀ آماری را مدیران (30 نفر) و کارمندان (136نفر) تشکیل میداده که جامعۀ آماری مدیران، بهصورت تمامشماری و درمورد جامعۀ آماری کارمندان 100 نفر براساس فرمول کوکران و به شیوۀ تصادفی ساده بهعنوان نمونه انتخاب شدهاند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامههای مهارتهای ارتباطی بارتون جی. ای. و پرسشنامۀ محققساختۀ بهرهوری سازمان بود؛ روایی هر دو پرسشنامه با نظر استادان مدیریت ورزشی، و مدیریت و پایایی هر دو پرسشنامه نیز ازطریق ضریب آلفای کرونباخ سنجیده شد که برای مهارتهای ارتباطی 90/0 و برای بهرهوری سازمان 91/0 بهدست آمد؛ از آزمون همبستگی پیرسون هم جهت بررسی ارتباط بین متغیرها استفاده شد.
نتایج نشان داد که 10درصد مدیران مهارتهای ارتباطی پایین، 54درصد(16نفر) مهارتهای ارتباطی متوسط و 36 درصد مهارتهای ارتباطی بالا دارند؛ 21درصد کارمندان بهرهوری سازمان را پایین، 63 درصد بهرهوری سازمان را متوسط و 16درصد بهرهوری سازمان را بالا ارزیابی کردند. همچنین، نتایج بیانگر آن بود که بین مهارتهای ارتباطی مدیران و میزان بهرهوری در ادارات تربیت بدنی استان کرمان و نیز بین مهارتهای ارتباطی، مهارتهای کلامی و مهارتهای شنیداری مدیران با بهرهوری، اثربخشی و کارآیی سازمان رابطۀ معنیداری وجود داشت اما بین مهارتهای بازخور مدیران و بهرهوری، اثربخشی و کارآیی سازمان رابطۀ معنیداری وجود نداشت.
Physical education organization as an administrator of sport matters in country and training a
healthy generation which is structure of country development should try to achieve a high rate of
productivity within the framework of its main goals. Since this kind of organization is humandefined
it is necessary for managers of these organizations to have required skills Such of
Communicative Skills. This research also has done for the purpose of surveying the relation
between manager’s Communicative Skills and rate of Productivity in Kerman Physical education
Offices. The research method is descriptive Correlation. Statistical population includes managers
(30 persons), and staff (136 persons) which manager’s statistical universe is a kind of total
counting. The staff statistical population is 100 persons chosen in Kocran Formula and as a sample
in a random variable method. Gathering data instruments are Communicative Skills questionnaires
of Barton. G. A. and organization’s productivity researcher made questionnaire was used. Validity
of both questionnaires was measured by sport management experts, and the management and the
reliability of them was measured by Alpha Coronbakh which was 0.90 for Communicative Skills
and 0.91 for productivity. Pearson correlation test was used for studying the relationship between
the variable. Results show that: From 30 managers (10%) of them had low level of
Communicative Skills. (54%) in mid level and (36%) had high level of it. It was evaluated from 100
staff in this survey (21%) believed that organization is low level of productivity, (63%) is a mid
level and (16%) is the high level of productivity. There is also a meaningful relation between
Communicative Skills of managers and rate of productivity in Physical education offices in
Kerman, and there is also a meaningful relation between Communicative Skills of managers,
Speaking and Listening Skills of them with organization’s productivity, and effectiveness and
efficacy, but there is no meaningful relation between feedback skills of managers and organization’s
productivity, effectiveness and efficacy.