چکیده:
زمینه و هدف: یکی از مهمترین حواس انسان، حس شنوایی است که آسیب آن میتواند فرایند سازش با محیط زندگی را تحت تاثیر قرار داده و موجب تاخیر در تحول و پردازش فرایندهای ذهنی و شناختی شود. همچنین تاب آوری به مهارتها و توانمندیهایی اشاره دارد که فرد را قادر میسازد با سختیها، مشکلات، و کشاکشهای زندگی سازش کند. بدین ترتیب هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی نقش هوش هیجانی و حرمت خود در پیش بینی تاب آوری دانش آموزان دارای آسیب شنوایی است.
روش: پژوهش حاضر از نوع همبستگی است. نمونه مورد مطالعه شامل 81 نفر از دانش آموزان دختر و پسر مبتلابه آسیب شنوایی در دامنه سنی 13-10 سال مقطع ابتدایی شهر شیراز بودند که بهصورت نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. سطوح تاب آوری، حرمت خود، و هوش هیجانی به ترتیب با استفاده از پرسشنامههای تاب آوری کانر و دیویدسون (2003)، حرمت خود کوپر اسمیت (1967)، و هوش هیجانی شرینگ (1999) سنجیده شد و در پایان داده ها از طریق همبستگی پیرسون و رگرسیون همزمان تحلیل شدند.
یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد که تابآوری با هوش هیجانی و حرمت خود همبستگی مثبت و معنیدار دارد (0/05> p). همچنین نتایج حاصل از رگرسیون گامبهگام نشان داد که متغیر هوش هیجانی 33 درصد از واریانس تابآوری (0/002> p) و متغیر حرمت خود عمومی 24 درصد از واریانس تابآوری را پیشبینی می کند (0/025> p).
نتیجهگیری: بر اساس یافتههای این پژوهش مبنی بر نقش هوش هیجانی و حرمت خود در پیش بینی تاب آوری دانش آموزان با آسیب شنوایی، می توان نتیجه گرفت که با پرورش این سازهها در این دانش آموزان میتوان انعطاف پذیری و سطح سازش یافتگی آنها را ارتقا بخشید.
Background and Purpose: Hearing is one of the most important human senses that its impairment can influence the process of environmental adaptation and may lead to the delay of mental and cognitive development and processing. Resilience indicates the skills and capabilities that empower the individual to adapt with the life challenges, problems, and struggles. Therefore, the present research mainly aimed to investigate the role of emotional intelligence and self-esteem in predicting the resilience of students with hearing impairment.
Method: The present study was a correlational research. The sample consisted of eighty one 10-13 year old male and female primary school students with hearing impairment in Shiraz who were selected through convenience sampling. Levels of resilience, self-esteem, and emotional intelligence were measured by Connor-Davidson resilience scale (2003), Coopersmith's self-esteem inventory (1967), and Shring emotional intelligence questionnaire (1999), respectively. Data were analyzed by Pearson correlation and stepwise regression.
Results: The results of this study showed a significant positive correlation between resilience and emotional intelligence and self-esteem (p
Conclusion: Based on the findings of this study on the role of emotional intelligence and self-esteem in predicting resilience in students with hearing loss, it can be concluded that by increasing these constructs in these students, their flexibility and level of adaptation can be improved.