چکیده:
گردشگری با بهکارگیری فناوری اطلاعات بزودی به بزرگترین صنعت خدماتی جهان تبدیل میشود. پلتفرمهای شبکههای اجتماعی که استفاده از آن با دسترسی به اینترنت موبایل فراگیر شده، از ارزشمندترین ابزار فناوری اطلاعات و ارتباطات است و با امکان تعامل کاربران و تبادل انواع محتوا، سبک جدیدی از زندگی و رفتار گردشگران را ایجاد نموده است. بازاریابان باید از مزایای شبکههای اجتماعی اینترنتی و گردشگری الکترونیک برای افزایش توان رقابتی، سهم بازار وکسب سود با ارایه خدمات مطابق با خواست گردشگران اقدام نمایند. این پژوهش با استفاده از روش مدل سازی ساختاری-تفسیری و پس از بررسی حدودا یک صد پژوهش مرتبط دارای نتایج کیفی و منتشر شده در مجلات معتبر، الگویی جامع، شامل 5 تم اصلی (محیط کلان، عوامل مدیریتی، فردی، گروه و بازاریابی) که شبکههای اجتماعی از طریق آنها بر رفتار گردشگران تاثیر میگذارند را بر اساس اولویت ارایه مینماید. همچنین مطابقت مدل با رفتار گردشگران ایرانی نیز با استفاده از روشهای کمی و آماری بررسی شد. نتایج این پژوهش میتواند توسط کلیه بازاریابان و فعالان گردشگری مورد استفاده عملیاتی قرار گیرد.
Tourism will soon become the largest service industry in the world with the help of IT. Social
networking platforms, which have become prevalent via mobile data, are valuable tools that
contribute to the information and telecommunication technology (ICT). These platforms, which
provide interactions and exchanges of various contents among the users, have developed new
lifestyles and behavioral models among the tourists. Marketers must enjoy the online social
networks and e-tourism to increase their competitiveness, market share, and the generated profit
by providing the tourists with some services tailored to their demands. Upon reviewing 100
relevant qualitative and quantitative studies, we used an interpretive structural modeling (ISM)
approach to present a model with five primary themes, in order of priority: a major environment,
managerial factors, individual factors, group factors, and marketing factors. Through these
factors, social networks affected tourists’ behaviors. The model was then tested on Iranian
tourists’ behaviors using qualitative and quantitative statistical methods. Results could be used
by virtually all marketers and activists in the tourism industry.