چکیده:
از مجموع 3 کریدور حملونقل جهانی که کارشناسان سازمان ملل برای حملونقل جهان میان خاور دور با سایر نقاط دنیا پیشبینی کردهاند، 2 کریدور از ایران میگذرد و بندر چابهار یکی از چهارراههای اصلی کریدور جنوبی تجارت جهانی محسوب میشود. این بندر به علت موقعیت استراتژیک خود و دستیابی به آبهای آزاد بینالمللی، جایگاه ویژهای در مبادلات بین ایران و سایر نقاط منطقه دارد. اما اصلیترین رقیب یا به واقع همتای بندر چابهار، بندر گوادر پاکستان در منتهی الیه جنوب غربی پاکستان در ساحل خلیج گوادر در دریای عمان میباشد. بندر گوادر در متن رقابتهای هند و پاکستان ارزش استراتژیکی چشمگیری یافته است. چین به عنوان قدرت نو ظهور جهانی با سرمایهگذاری در نقاط استراتژیک، نظیر گوادر می خواهد زمینههای ارتباط خشکی با اروپا و بهره برداری از کریدور شمال –جنوب را فراهم نماید تا بتواند به برتری خود در عرصه اقتصاد جهانی ادامه دهد. با سرمایهگذاری چین در بندر گوادر، به احتمال زیاد بازی جدید حول اقتصاد و تجارت در منطقه شکل خواهد گرفت که پیامدهایی را بر منطقه از جمله بر بندر چابهار ایران بهمراه خواهد داشت. با عنایت به این موضوع این پژوهش با روش توصیفی- تحلیلی و مطالعات کتابخانهای و اسنادی به بررسی ویژگیهای ژئواکونومیکی بنادر چابهار و گوادر میپردازد. یافتههای تحقیق نشان میدهد باتوجه به ویژگی جغرافیایی و کاربردی مناطق، توسعه سریعتر چابهار به معنای تضعیف گوادر نیست ولی توسعه سریعتر گوادر به معنای تضعیف و حتی نابودی چابهار است.
Of the 3 international transport corridors, which UN experts predict for transportation between the Far East and the other points of the world, 2 corridors pass through Iran, and the Chabahar port is one of the main crossroads of the south corridor of world trade. Due to its strategic position and access to international free waters, Chabahar has a special place in exchanges between Iran and elsewhere. But the main competitor, or indeed, the neighboring port of Chabahar, is the Gwadar port of Pakistan, at the tip of the southwest of Pakistan on the Gulf Coast Gulf in the Oman Sea. Gwadar port found significant strategic value in India-Pakistan competition. China, as a global emerging power, is investing in strategic spheres, such as Gwadar, in order to connect Europe and exploit the North-South Corridor, So that it can continue to excel in the global economy. With the investment of China, at the port of Gwadar, most likely based on the economy and trade in the region, a new game will take shape, which will have implications for the region, including the Chabahar port of Iran. Considering this issue, this research deals with the descriptive-analytical method and library and documentary studies to study the geo-economical characteristics of the Chabahar and Gwadar ports. The research findings show, given the geographic and functional characteristics of the regions, the development of Chabahar is not going to weaken Gwadar, but faster development of Gwadar means weakening and even destroying Chabahar.
خلاصه ماشینی:
اهداف دولت چين : حضـور و مشـارکت در منطقـه آزاد گـوادر در راسـتاي منـافع ملـي، منطقه اي و بين المللي، فراهم نمودن زمينه هاي ارتباط خشکي با اروپا و بهره بـرداري از کريـدور شمال – جنوب ، گسترش نفوذ در خارج از مرزهـاي و محـيط هـاي اسـتراتژيکي، کسـب قـدرت بازدارندگي در مقابل کنترل و مديريت منابع انـرژي خاورميانـه از سـوي آمريکـا، بسـط قـدرت اقتصادي در نقاط استراتژيک جهان از جمله بندر گوادر مي باشد (مؤسسـه تـدبير اقتصـاد، ١٣٩٤: (10 چين به دنبال اتصال مناطق غربي خود به بازارهاي جهاني است .
از طرفـي ايـن سـابقه وجـود دارد کـه طـي دوره ي گذشته دبي در حوزه ي خليج فارس فرصت هاي طلايي را از بنـادر ايـران ربـود و ايـن بـار ايـن سناريو توسط گوادر پاکستان در حال تکرار است بطوري که ممکن است در آينده سواحل مکران به بارانداز گوادر پاکستان تبديل شود و اين آينده اي بسيار ناگوار از جنـوب کشـور بـراي اقتصـاد ايران به دنبال خواهد داشت ، با اين حال مي توان به برخي ديگر تهديدات اشاره نمود: - توسعه و تجهيز گوادر با توجه به سرعت عمل در اجراي طرح ها و وجود تأسيسات سنگين زيرساختي، چابهار را در معرض رقابتي سخت در زمينه ي ترانزيـت کـالا بـه کشـورهاي آسـياي مرکزي و افغانستان و همچنين مرکزيت تجـاري و اقتصـادي در دريـاي عمـان قـرار مـي دهـد (سلطاني، ١٣٨١: ٦) - ايجاد پايگاه نظامي و تجهيز نيروهاي دريايي و هوايي پاکستان و چين در کنـار مرزهـاي آبي و خاکي ايران ، حساسيت ها و آسيب پذيريهاي خاص خود را به همراه دارد؛ - مسير گوادر در واقع راه افغانستان و آسياي ميانه را براي چيني ها نزديک مي کند، بنـابراين موقعيت راهبردي ايران را از بين مي برد و از طرفي موجب انتقال انرژي درياي خزر به چـين بـا عبور از افغانستان و پاکستان مي شود؛ - با بهره برداري چين از بندر گوادر، اين بندر تمامي فرصت هاي ترانزيتي- گمرگي- دريـايي در حوزه هاي مختلف را از ايران خواهد ربود.