چکیده:
با توسعه کاربردهای فنآوری اطلاعات و ارتباطات و سامانههای هوشمند، امکانی برای فراگیران رانندگی فراهمشده است که بتوانند فرایند یادگیری و آموختن مهارتهای حرفهای را در فضای مجازی تجربه نمایند. ابزارهایی نظیر: شبیهسازهای آموزشی در محیطهای مجازی میتواند به شبیهسازی شرایط عادی یا مخاطرهآمیز مانند: بروز سوانح، حوادث و سایر اختلالات رانندگی بپردازد. این پژوهش باهدف بررسی نقش استفاده از ابزارهای آموزشی در کیفیت یادگیری فراگیران رانندگی و ارائه راهکارهایی برای بهبود آن در مراکز آموزشهای تخصصی صنعت حملونقل ریلی درونشهری انجامشده است. در ادامه تحقیق نیز وضعیت موجود بخش سیمولاتور آموزشی مرکز آموزشهای تخصصی متروی تهران بهعنوان مورد کاوی پژوهش مورد ارزیابی قرارگرفته است تا میزان سودمندی استفاده از این ابزار در بهبود کیفیت یادگیری تعیین گردد. روش پژوهش در این تحقیق از نوع پیمایشی و جامعه آماری آن متشکل از مربیان، کادر آموزشی، مدیران و فراگیران مرکز آموزشهای تخصصی راهبری قطار در متروی تهران به تعداد 254 نفر بوده است. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران به تعداد 131 نفر تعیین شد. دادههای پژوهش با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته و بهصورت بسته پاسخ، جمعآوری و اطلاعات حاصل از آن نیز با استفاده از آزمون کای دو تحلیل گردید. نتایج حاصل از پژوهش حاضر نشان داد که استفاده از شبیهساز آموزشی در بهبود کیفیت یادگیری فراگیران راهبری تاثیر مثبت دارد و توسعه استفاده از آن در سایر مراکز آموزش حرفهای برای شهرهای مختلف کشور میتواند به ارتقای سطح مهارتهای کاربردی راهبران قطار منجر شود.
خلاصه ماشینی:
بهرهگیری از شبیه سازهای آموزشی در مراکز آموزش تخصصی صنعت حمل ونقل ریلی درونشهری، تأثیر قابل ملاحظه ای در کیفیت آموزش فراگیران و سهولت انتقال محتوای نظری دروس توسط مربیان مراکز دارد که درنتیجه آن علاوه برافزایش مشارکت فراگیران در فرایند "یاددهی – یادگیری"، بهبود مهارتهای _____________________________________________________ 1 - Abdel Aty 2 - Wilson 3 - Hamilton 4 - Simmons طراحی و ارائه محتوای آموزشی به فراگیران را نیز سبب میشود (ترایگر١، ٢٠٠٩: ١١).
جدول شماره (٣) تحلیل واریانس فریدمن برای درجه اهمیت استفاده از شبیه ساز آموزشی راهبری قطار بر اساس ارزیابی بهبود مستمر کیفیت یادگیری فراگیران راهبری {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} با توجه به نتایج این آزمون مقدار سطح معناداری ٠/٠٠٠ به دست آمده است و به همین دلیل میتوان گفت در فاصله اطمینان ٩٥ درصد چون سطح معناداری کوچک تر از میزان خطاست (٠/٠٥>٠/٠٠٠) پس فرض صفر رد میشود.
جدول شماره (٦) تحلیل واریانس فریدمن برای متغیرهای فرعی مؤثر بر متغیر اصلی عوامل مؤثر در طراحی "مشارکتی – تعاملی" میان مربیان – فراگیر – محتوا در فضای "یاددهی – یادگیری" شبیه ساز آموزشی راهبری {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} با توجه به نتایج این آزمون مقدار سطح معناداری ٠/٠٠٠ به دست آمده است و به همین دلیل میتوان گفت در فاصله اطمینان ٩٥ چون سطح معناداری کوچک تر از میزان خطاست (٠/٠٥>٠/٠٠٠) پس فرض صفر رد میشود.
Rail Human Factors - Green, p (2009) “How driving simulator data quality can be improved”, University of Michigan transportation research institute (UMTRI), Human factor division , vol.