چکیده:
سابقه و هدف: اجرای اوامر و فرائض دینی از جمله التزام عملی به نماز و تجارب معنوی یکی از راههای نجاتبخش و رهایی از ناملایمات، ناراحتیها و استرسهای روزمرهی دانشجویان است. این مطالعه با هدف تعیین رابطهی نگرش و التزام عملی به نماز و تجارب معنوی با سلامت روان در دانشجویان دختر دانشگاه تهران در سال ۱۳۹۶ انجام شده است.
روش کار: پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی است. جامعهی آماری شامل کلیهی دانشجویان دختر دانشگاه تهران بود که در سال ۱۳۹۶ تحصیل میکردند و نمونهی پژوهش شامل ۱۵۰ دانشجو بود که به صورت نمونهگیری تصادفی خوشهیی انتخاب شدند. ابزارهای گردآوری اطلاعات عبارت بود از: پرسشنامهی نگرش و التزام عملی به نماز، تجارب معنوی روزانه و سلامت عمومی گلدبرگ ۲۸GHQ-. برای تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش از همبستگی پیرسون و رگرسیون همزمان استفاده شد. در این پژوهش همهی موارد اخلاقی رعایت شده است و مولفان مقاله هیچگونه تضاد منافعی گزارش نکردهاند.
یافتهها: نتایج نشان داد که مقدار r در رابطهی بین مولفهی اثربخشی نماز در زندگی فردی و اجتماعی با مقدار ۲۵۱/۰-، توجه و عمل به مستحبات با مقدار ۵۰۷/۰-، التزام و اهتمام جدی برای انجام نماز با مقدار ۳۷۳/۰-، مراقبت و حضور قلب در نماز با مقدار ۲۵۱/۰- و نمرهی کل متغیّر التزام عملی به نماز با مقدار ۴۰۱/۰- با سلامت روان در سطح ۰۵/۰ به صورت منفی و معکوس معنادار بود. علاوهبراین، مقدار r در رابطهی بین مولفهی احساس حضور خداوند با مقدار ۴۹۸/۰-، ارتباط با خداوند با مقدار ۳۲۵/۰-، احساس مسئولیت در قبال دیگران با مقدار ۲۵۹/۰- و تجارب معنوی با مقدار ۴۷۴/۰- با سلامت روان در سطح ۰۵/۰ نیز به صورت منفی و معکوس معنادار بود (۶۵۷/۰-).
نتیجهگیری: التزام عملی به نماز در ایجاد بهداشت و سلامت روانی افراد نقش اساسی دارد. همچنین، نتایج تایید کرد که مذهب کارکرد حمایتی از سلامت روان دارد و تجارب معنوی در پیشگیری از بیماریهای روانی و تسهیل مقابله با بیماری و بهبودی آن سهیم است.
خلفیة البحث وأهدافه: یعتبر القیام بالفرائض الدینیة بما فیها الالتزام العملی بالصلاة والتجارب
المعنویة من الطرق المنقذة للتخلص من المضایقات وعدم الراحة والضغوط الیومیة لدی الطلاب. لقد
اجریت هذه الدراسة من أجل تحدید العلاقة بین الرؤیة الدینیة والالتزام العملی بالصلاة والتجارب
المعنویة وبین السلامة النفسیة لدی طالبات جامعة طهران عام 2017.
منهجیة البحث: لقد اجریت هذه الدراسة الوصفیة، بطریقة مترابطة واشتمل المجتمع الإحصائی علی
کافة طالبات جامعة طهران عام 2017. کانت عینة البحث تتألف من 150 طالبة تم اختیارهن
عن طریق أخذ العینة العشوائیة العنقودیة. وکانت أداة جمع البیانات مما یلی: استبیان الرؤیة الدینیة
والالتزام العملی بالصلاة والتجارب المعنویة الیومیة واستبیان جولد بیرج للصحة العامة 28GHQ-.
ومن أجل تحلیل البیانات وتجزئتها تم استخدام معامل ارتباط بیرسون والانحدار معا. تمت مراعاة جمیع
الموارد الأخلاقیة فی هذا البحث واضافة الی هذا فإن مؤلفی البحث لم یشیروا الی ای تضارب فی
المصالح.
الکشوفات: لقد أظهرت النتائج أن مقدار r فی العلاقة بین مکون تأثیر الصلاة علی الحیاة الفردیة
والاجتماعیة بنسبة 251 / 0، الاهتمام والقیام بالمستحبات بنسبة - 507 / 0، الالتزام والاهتمام -
الشدید لأداء الصلاة بنسبة 373 / 0، المواظبة والخشوع فی الصلاة بنسبة - 251 / 0، والدرجة الکلیة -
لمتغیر الالتزام العملی بالصلاة بنسبة 401 / 0، مع السلامة النفسیة بمستوی - 05 / 0، کانت سلبیة
ومعاکسة ذات دلالة احصائیة. اضافة الی هذا فإن مقدار r فی العلاقة بین مکون الاحساس بحضور
الله سبحانه بنسبة 498 / 0، والارتباط بالله بنسبة - 498 / 0، والشعور بالمسئولیة أمام الاخرین -
بنسبة 259 / 0 والتجارب المعنویة بنسبة - 474 / 0 مع السلامة النفسیة علی مستوی - 05 / 0 ایضا
کانت سلبیة ومعاکسة ذات دلالة احصائیة) 657 / 0 -.)
الاستنتاج: إن للالتزام العملی بالصلاة دورا أساسیا فی الصحة والسلامة العقلیة لدی الأفراد. کذلک
تشیر النتائج الی ان للدین وظیفة الصیانة من الصحة العقلیة کما أن التجارب المعنویة تساعد فی
الوقایة من الامراض النفسیة وتقوم بتسهیل عملیة مکافحة المرض وکذلک تساهم فی تحسین المرض.
Background and Objective: The implementation of religious orders and practices is one of the ways to save and relieve people from troubles, discomforts and stresses. The aim of the present study was to investigate the relationship of outlook and practical pledge to prayer and spiritual experiences with mental health of girl students of University of Tehran. Methods: The present study is descriptive correlational. The statistical population included all female students of University of Tehran and the sample population consisted of 150 participants selected by random cluster sampling. The instruments used for data collection included practical attitude and practice of prayer questionnaire, daily spiritual experiences and general health of Goldberg GHQ-28. For data analysis, Pearson correlation and simultaneous regression were used. In this study, all the ethical considerations have been observed and no conflict of interest was reported by the authors. Results: The results showed that prayer's effectiveness in individual and social life with an r value of -0.251, attention and practice to the needy with an r value of -0.507, commitment and serious efforts to perform prayers with a value of -0.373, care and presence of the heart in prayer with the value of -0/251 and the total score of practical commitment to prayer with a value of -0/401 had a negative and inverse relationship with mental health (P<0/05). Also, the sense of presence of God with the value of -0/498, the relationship with God with the value of -/0325, the sense of responsibility towards others with the value of -0/259 and spiritual experiences with the value of -/0474 was negatively and inversely correlated with mental health significant (P<0/05). In other words, there was a significant and negative correlation between the components of spiritual experiences and mental health. Conclusion: Practical commitment to prayers plays an essential role in individuals’ mental health and well-being. Also, religion has a mental health supportive function. Spiritual experiences contribute to prevention of mental illnesses and facilitate the management of illnesses as well as the recovery process.