خلاصه ماشینی:
"همچنینافکار این دو فیلسوف را بویژه در اثر منتشر شدهاش بهسال 1909 با نام«فلسفه دین بر اساس آراء کانت وفرایز»(21)مورد بحث قرار داد.
به نظرمیرسد که تأثیر عظیم سفرهای او به آسیا(در سال1911 و 1912)و نخستین بررسیهای او درباره متونسانسکریت بود که او را به تحلیل تجربه دینی-که از آندر کتاب«مفهوم امر قدسی»سخن گفته است-رهنمون شد.
این سخن بدان معنا نیست که اتو وجوه عقلانی(23)دین را نادیده گرفته است-چنانکه برخی کسان ایناتهام را به او زدهاند-در واقع آثار پیشتر او به طور عمدهبه ابعاد عقلانی دین توجه داشت و کتاب یاد شده تنهابه بررسی پیرامون رابطه عنصر عقلانی با عنصرناعقلانی تجربه دینی میپردازد.
او در سلسله مقالاتیدر طول بیش از 15 سال نوشت،بسیاری از موضوعاتمربوط به تجربه دینی در مسیحیت و دیگر ادیان را&%10108FYKG101G% همین کیفیت مورد تحلیل قرار داد.
او برخی از متون مهم را به زبان آلمانی ترجمهکرد و کوشید تا تأثیر زندۀ تجربۀ دینی آمیخته در اینمتون را ترسیم کند و بویژه به مسأله رستگاری(51)یاتجربۀ عرفانی(52)که این متون عرضه میکنندعلاقهمند بود.
و به سال 1930 دومین اثر خود را در این مورد با«دین رحمت هند و مسیحیت»(62)عرضه کرد کهآن به مسالۀ پارسایی خداپرستانه و شخصیت گرایانهبابت به ویشنو(63)(باهاکتی64)پرداخت،وآن داد چگونه انگیزۀ اخلاص(باهاکتی)با تقوایمسیحی مشابهت دارد.
کوشش اتو برای تحلیل ماهیتدین و توصیف موضوع دینی به عنوان حضور امرقدسی از سوی برخی پژوهشگران-که اعتقاد دارندموجود الهی را نمیتوان از طریق پدیدار شناسی تعریفکرد-مورد انتقاد قرار گرفته است،اما کار او هنوزتحلیلی ژرف از تجربۀ دینی و نمونهای از تحقیقتطبیقی دربارۀ دین به شمار میآید و موجب تحرکاندیشهها و منشأ تأثیر عظیمی بر افکار محققان وپژوهشگران میباشد."