چکیده:
زمینه و هدف: تربیت فرایندی است که طی آن افراد در ابعاد مختلف فردی و اجتماعی، رسم و راه زندگی، افکار و عقاید، هنجارها و آداب و رسوم، الگوها و قوانین و معیارهای دینی و فرهنگی جامعه را می آموزند و به کار می بندند. در نیروی انتظامی دو بعد تربیت دینی و اجتماعی از ارکان مهم تربیتی و دارای بیشترین نمود بیرونی است و نیاز به اهتمام بیشتر دارد.
روش تحیق: این مقاله با هدف تبیین و واکاوی فرمایشات رهبر انقلاب اسلامی در خصوص ابعاد تربیت و به ویژه در دو بعد اجتماعی و دینی، با روش کیفی و تکنیک تحلیل محتوا برگرفته از مطالعات اسنادی پایگاه های مرتبط و سخنان مقام معظم رهبری در مناسبت های مختلف انجام گرفته است.
یافته ها و نتیجه گیری: نتایج حاکی از آن است که چهار راهبرد اساسی در این خصوص برای پلیس متصور است: 1- مردم داری 2- قانون مندی 3- دین مداری 4- پیوستگی صفات اخلاقی و حرفه ای. بدیهی است موفقیت نیروی انتظامی به عنوان پلیس خدمتگزار در جمهوری اسلامی بدون اتصاف به صفات مذکور محقق نخواهد شد. لازم است بخش های مرتبط در سازمان نیروی انتظامی در جهت نهادینه سازی صفات تربیتی در دو وجه دینی و اجتماعی ، ضمن مداومت در یادآوری و تذکر ، برنامه ریزی های مستمر ، پویا و نوآورانه داشته باشند.
خلاصه ماشینی:
راهبرد تربيت ديني و اجتماعي نيروي انتظامي از ديدگاه مقام معظم رهبري ناهيد حسيني ١ فريبا شايگان ٢ چکيده زمينه و هدف : تربيت فرايندي است که طي آن افراد در ابعاد مختلف فردي و اجتماعي ، رسم و راه زندگي ، افکار و عقايد، هنجارها و آداب ورسوم ، الگوها و قوانين و معيارهاي ديني و فرهنگي جامعه را مي آموزند و به کار مي بندند.
اين مقاله با هدف تبيين و واکاوي فرمايشات رهبر انقلاب اسلامي در مورد ابعاد تربيت و به ويژه در دو بعد اجتماعي و ديني در نيروهاي مسلح به ويژه کارکنان نيروي انتظامي انجام شده است .
٥- تحليل يافته ها مقام معظم رهبري در جمع نيروهاي مسلح به ويژه نيروي انتظامي ، به دفعات به ويژگي ها و صفات اخلاقي و رفتاري لازم براي اين نيرو اشاره نموده است .
در اين مقاله به چند راهبرد در ابعاد نيروي انساني و تربيت معنوي و اجتماعي کارکنان نيروي انتظامي در بيانات مقام معظم رهبري اشاره مي شود، شامل : الف - مردم داري ؛ ب - قانون مندي ؛ ج - دين مداري ؛ د- پيوستگي صفات اخلاقي و حرفه اي .
نيروي انتظامي براي حفظ نظم و امنيت لازم است که در وهلۀ نخست ، صفات اخلاقي را در خود نهادينه سازد که اين خودسازي در کنش و تعامل با کارکنان نمود اجتماعي پيدا مي کند.
يکي از اين موضوعات مربوط به چگونگي تربيت ديني و اجتماعي و ارکان آن براي نيروهاي مسلح به ويژه نيروي انتظامي است به نحوي که بتوانند در جهت ايجاد نظم و امنيت توفيق روزافزون داشته باشند.