چکیده:
هدف پژوهش حاضر مقایسه مشکلات رفتاری (اختلال سلوک، مشکلات توجه-ناپختگی، پرخاشگری اجتماعی و اضطراب-گوشه گیری) در کودکان طلاق و عادی بود. روش پژوهش از نوع علی-مقایسه ای؛ و جامعه آماری پژوهش دانش آموزان دختر و پسر متوسطه اول (13-15سال) خانواده های طلاق و عادی شهرستان رباط کریم در سال تحصیلی 97-96 مدارس عادی بود. نمونه 120 نفر نوجوان طلاق و عادی بود، به گونه ای که هرگروه شامل60 نفر (30 دختر و 30 پسر)، بودند که با روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند. برای سنجش متغیرهای مورد مطالعه از پرسشنامه کوای پترسون (RBPC)، فرم معلم ساخته استفاده شد. تحلیل داده ها استفاده روش تحلیل واریانس چند متغیره (MANOVA) نشان داد که مشکلات رفتاری در خرده مقیاس های اختلال سلوک، مشکلات توجه-ناپختگی، پرخاشگری اجتماعی و اضطراب-گوشه گیری در فرزندان خانواده های طلاق به طور معناداری بالاتر از فرزندان خانواده های عادی بود.
خلاصه ماشینی:
تحلیل دادهها استفاده روش تحلیل واریانس چند متغیره (MANOVA) نشان داد که مشکلات رفتاری در خرده مقیاسهای اختلال سلوک، مشکلات توجه-ناپختگی، پرخاشگری اجتماعی و اضطراب-گوشهگیری در فرزندان خانوادههای طلاق به طور معناداری بالاتر از فرزندان خانوادههای عادی بود.
از جمله مشکلات رفتاری که در این مطالعه بررسی شده است، اختلال سلوک ، مشکلات توجه-ناپختگی ، پرخاشگری اجتماعی ، اضطراب-گوشهگیری است.
لذا مهمترین مسئله پژوهش حاضر عبارت است از اینکه «آیا تفاوت بارزی میان مشکلات رفتاری که شامل: اختلال سلوک، مشکلات توجه-ناپختگی، پرخاشگری اجتماعی، اضطراب-گوشهگیری، در دو گروه کودکان طلاق و عادی وجود دارد؟».
2. روش پژوهش از آنجا که پژوهش حاضر مشکلات رفتاری (اختلال سلوك، مشكلات توجه- ناپختگي، پرخاشگري اجتماعي، اضطراب- گوشهگيري) دو گروه کودکان طلاق و عادی را مقايسه کرده است، روش تحقيق از نوع علي-مقايسهاي بوده است.
جدول 2 نتایج آزمون تحلیل واریانس چند متغیره برای نمرات مقیاسهای چهارگانه آزمودنیهای پژوهش {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} اطلاعات جدول 2 نشان میدهد که: بین اختلال سلوك، مشكلات توجه- ناپختگي، پرخاشگري اجتماعي و اضطراب- گوشهگيري کودکان طلاق و عادی تفاوت معنی دار داشته است.
جدول4 نتایج تحلیل کواریانس یک کتغیره مربوط به مقیاسهای چهارگانه کواریانس {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} جدول 4 نشان میدهد بین هر کدام از مقیاسهای اختلال سلوك، مشكلات توجه- ناپختگي، پرخاشگري اجتماعي و اضطراب- گوشهگيري به تنهایی در کودکان طلاق و عادی تفاوت معنادار داشته است.
5. نتیجهگیری هدف پژوهش حاضر مقایسه مشکلات رفتاری (اختلال سلوک، مشکلات توجه-ناپختگی، پرخاشگری اجتماعی، اضطراب-گوشهگیری) درکودکان طلاق و عادی بود.
نتیجه پژوهش حاضر نشان داد که بین میزان اختلال سلوک، مشکلات توجه-ناپختگی، پرخاشگری اجتماعی، اضطراب-گوشهگیری، درکودکان طلاق و عادی تفاوت معناداری وجود دارد.
Journal of child psychology and psychiatry, 55(4), 352-360.