چکیده:
فصل سوم سفر پیدایش یکی از چالشآمیزترین متون برای مفسران فمینیستی است. فیلیس تریبل به عنوان نماینده مکتب تفسیری فمینیستی لیبرال و میکه بل به عنوان نماینده مکتب تفسیری فمینیستی پستمدرن به تفسیر این متن پرداختهاند که در این مقاله نقاط اشتراک و اختلاف این دو جریان، در تفسیری که از یک متن واحد ارائه میکنند، نشان داده میشود. هر دو مفسر در تلاشند تا با رویکرد طرفداری از حوا از بار مسئولیت او در گناه نخستین بکاهند. تریبل با وفاداری به متن، ضمن پذیرش اشتباه حوا در گناه نخستین، جنسیت حوا را در وقوع گناه، بیتأثیر دانسته است. او مجازات خداوند را از عواقب بی نظمی حاصل از گناه نخستین میداند؛ اما میکه بل با ارائه تفسیری خلاقانه، عمل حوا را ماموریتی در مسیر کمال بشر میداند تا ضمن شکلگیری شخصیت انسانی، نسل بشر با کسب معرفت جنسی استمرار یابد. او مجازات خداوند را از نتایج گناه و مسئولیتبخش میداند.
Genesis 3 is one of the most challenging texts for feminist Interpreters. Phyllis Trible as a representative of the school of liberal feminist interpretation and Mieke Bal as a representative of the school of Postmodern feminist interpretation interpret this text and in this article Common and differences points between these two streams, the interpretation of the Genesis text, are shown. Both interpreters are trying on the approach of pro-Eve to reduce the Eve's responsibility in original sin. Trible with commitment to text and acknowledge of Eve's mistake in original sin sees the Gender of Eve has not effect in Occurrence of sin. She believes that the punishment of God is result of original sin's Irregularities. Miike Bell with creative interpretation believe that Eve's act duty in the path to perfection to the formation of human's identity, human beings continue with sexual knowledge. She believes God's punishment of sin is result of original sin and create responsible
خلاصه ماشینی:
در اين بخش از کتاب مقدس آمده است که پس از آفرينش آدم خداوند به او فرمان ميدهد که : «از همه درختان باغ بيممانعت بخور، اما از درخت معرفت نيک و بد زنهار نخوري، زيرا روزي که از آن خوردي، هر آينه خواهي مرد».
ادامه ماجراي سقوط در کتاب مقدس به اين گونه نقل ميشود: مار که حيواني زيرک بود به حوا ميگويد: «آيا خدا حقيقتا گفته است که از همه درختان باغ نخوريد؟» زن به مار گفت : «از ميوة درختان باغ ميخوريم ، لکن از ميوه درختي که در وسط باغ است ، خدا گفت از آن مخوريد و آن را لمس مکنيد، مبادا بميريد».
2. Augustine, The Literal Meaning of Genesis, John Hammond Taylor, New York, Paulist Press, 1982, vol.
مطابق با مباني، روش و اهداف تفاسير فمينيستي، دسته بنديهاي مختلفي ١ از تفاسير فمينيستي ارائه شده اما در مجموع به نظر نگارندگان مقاله ، پنج نوع جريان تفسيري 2 فمينيستي از کتاب مقدس را ميتوان شناسايي نمود که عبارت اند از: تفاسير مخالف ، تفاسير ليبرال ،٣ تفاسير انجيلي ،٤ تفاسير تعالي ،٥ تفاسير پست مدرن .
يهوه به ما نميگويد درخت دانش خوبي و بدي چرا در باغ است اما جواب هاي ديگري نيز براي اين پرسش وجود دارد.
- Kristen E, Kvam, Linda S; Ziegler, Valarie H, Jewish Christian, and Muslim Readings on Genesis and Gender, Schearing, Eve and Adam, Indiana University Press, 1999.