چکیده:
موضوع این مقاله پژوهشی، تاثیرات رسانه ها بر از خود بیگانگی جوانان شهر گرگان در سال ١٣٨٩ است.
امروزه رسانه های جمعی با ابزارهای نوین خود از جمله ماهواره و اینترنت و ارسال پیام ها و تصاویر از طریق
تلفن همراه، افراد را با متناوبهای گوناگون و جذابی در خصوص سبک زندگی متفاوت، شرایط بهتر
زندگی جذاب تر، کشوری بهتر، دوستان جالب تر، زنان اغوا کننده تر و بطور کلی وضعیت بهتر بمباران
مینمایند. روش تحقیق در این مقاله پیمایشی است. در این روش انتخاب نمونه تصادفی و معرف از افراد
جامعه مورد پژوهش و پاسخ آنها به یک مجموعه پرسش با استفاده از پرسشنامه، به نظرسنجی پرداخته شده
است. جامعه آماری شامل زنان ٢٠ تا ٢٩ سال و مردان ٢٥ تا ٢٩ سال شهر گرگان به تعداد ٤٠٠ نفر بوده
است. روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای متناسب با حجم انجام و مطالعه شده است. نتایج تحقیق نشان
میدهد: میانگین مصرف رسانه ای، بیانگر آن است که در یک هفته، هر فرد به میزان ٧ ساعت و ٤٢ دقیقه از
رسانههای ذکر شده استفاده نموده است. آمار فوق بیانگر ان است که جوانان به طور تقریبی هر روز بیش از
یک ساعت با تلفن همراه و تلویزیونهای خارجی و قریب به یک ساعت از اینترنت استفاده نمودهاند. رابطه
بین تضعیف باورها و اعتقادات مذهبی جوانان و از خود بیگانگی آنان، مورد ارزیابی قرار گرفت که
دادههای موجود نشان میدهد که ارزیابی جوانان نسبت به شاخص میزان مذهبی بودن، با گویه میزان اعتماد
به روحانیون مورد ارزیابی قرار گرفت، میانگین ٢/٦٤ درصد را به خود اختصاص داده که بیانگر نظر
«بینابین» است. همچنین میزان اعتماد جوانان به اکثریت مردم و صداقت آنان و همسایگان خود و همکاران
و رانندگان تاکسی و نمایندگان مجلس و شورای شهر و روستا و مدیران اجرائی و وسایل ارتباط جمعی و
بازاریان بیانگر آن است که جوانان به افرادی که در این گروهها قرار میگیرند در سطح کمی اعتماد دارند
و میزان اعتماد جوانان به خویشاوندان و دوستان و پزشکان و معلمان و اساتید و روحانیون و پلیس و میزان
یاری رساندن داوطلبانه به همسایه در حد متوسط قرار دارد.
خلاصه ماشینی:
همچنين ميزان اعتماد جوانان به اکثريت مردم و صداقت آنان و همسايگان خود و همکاران و رانندگان تاکسي و نمايندگان مجلس و شوراي شهر و روستا و مديران اجرائي و وسايل ارتباط جمعي و ٢ / فصلنامه تحقيقات جديد در علوم انساني، دوره جديد، شماره بيست و يکم ، پاييز ١٣٩٨ * * * * * بازاريان بيانگر آن است که جوانان به افرادي که در اين گروه ها قرار ميگيرند در سطح کمي اعتماد دارند و ميزان اعتماد جوانان به خويشاوندان و دوستان و پزشکان و معلمان و اساتيد و روحانيون و پليس و ميزان ياري رساندن داوطلبانه به همسايه در حد متوسط قرار دارد.
١٢ / فصلنامه تحقيقات جديد در علوم انساني، دوره جديد، شماره بيست و يکم ، پاييز ١٣٩٨ * * * * * همچنين مرتون نيز معتقد است ، جامعه وقتي دچار آنومي ميشود که تعادل ميان اهداف و ارزش هاي فرهنگي با راه ها و امکانات اجتماعي به هم بريزد، به طوري که افراد جامعه قادر نباشند از طريق هنجارهاي مورد پذيرش جامعه و امکانات و وسايل مجاز به اهداف و مطلوب هاي فرهنگي جامعه دست يابند با توجه به اين نظريه ها رابطه بين تضعيف باورها و اعتقادات مذهبي جوانان و از خود بيگانگي آنان ، مورد ارزيابي قرار گرفت که ارزيابي جوانان با گويه ميزان اعتماد به روحانيون مورد ارزيابي قرار گرفت و ميانگين اعتماد ٢/٦٤ درصد بوده که بيانگر نظر «بينابين » است .