چکیده:
توجه به اصول توسعه پایدار در سطح محلات شهری از روشهای مدیریت رفتار ترافیکی شهروندان میباشد که علاوه بر ایجاد محلهای پایدار، منجر به تولید نوعی از سفر میشود که در آن پیادهروی و استفاده از وسایل نقلیه غیرموتوری جایگزین وسایل نقلیه موتوری میشوند. از سوی دیگر، تنوع در چیدمان کاربریها به عنوان راهکاری نوین در برنامهریزی شهری، از طرق مختلف بر رفتار ترافیکی شهروندان و ایجاد محلهای پایدار اثرگذار است. در این پژوهش سعی شده با استفاده از روش توصیفی-تحلیلی تاثیر اختلاط کاربریها بر تولید سفرهای پایدار در محلات شهری و همچنین نقش آن در شکلگیری محلهی پایدار مورد بررسی قرار گیرد. به این منظور اطلاعات پایه و توصیفی محلات میعاد، تربیت و هاشمی مهنه شهر مشهد به روش اسنادی جمع آوری و از طریق تهیه چک لیست، به تدوین شاخصهای ارزیابی و تحلیل آنها در نمونههای موردی پرداخته شده است. نتایج بدست آمده از مطالعات حاکی از آن است که تولید سفر در محلات شهری ارتباط تنگاتنگی با اختلاط کاربریها دارد و به هر اندازه که تنوع کاربریها در سطح یک محله افزایش یابد به همان اندازه تقاضا برای سفرهای طولانی و با وسیله نقلیه شخصی کاهش می یابد. همچنین تنوع در چیدمان کاربریها خود مشوقی برای انجام سفرهای پیاده و یا با دوچرخه در سطح محلات می باشد. به این ترتیب پیشنهاد میشود که توسعه مختلط کاربریها به عنوان راهکاری عملیاتی برای افزایش حجم سفرهای پایدار و همچنین دستیابی به شکل پایدار محله مورد استفاده قرار گیرد.
خلاصه ماشینی:
تأثير اختلاط کاربري ها بر توليد سفرهاي پايدار در محلات شهري (نمونه موردي : محلات ميعاد، تربيت و هاشمي در شهر مشهد) 1 قدير صيامي استاديار برنامه ريزي شهري ، دانشگاه بين المللي امام رضا (ع )، مشهد، ايران علي خليق کارشناس ارشد برنامه ريزي شهري ، دانشگاه بين المللي امام رضا (ع )، مشهد، ايران تاريخ دريافت مقاله : ١٣٩٦/٢/٢ تاريخ پذيرش مقاله : ١٣٩٦/٥/١٨ چکيده توجه به اصول توسعه پايدار در سطح محلات شهري از روش هاي مديريت رفتار ترافيکي شهروندان مي باشد که علاوه بر ايجـاد محله اي پايدار، منجر به توليد نوعي از سفر مي شود که در آن پياده روي و استفاده از وسايل نقليه غيرموتوري جايگزين وسايل نقليه موتوري مي شوند.
جدول شماره ٤- سرانه و روش انجام سفر (به تصویر صفحه رجوع شود) Source: (Traffic Organization of Mashhad, 2011) يافته هاي تحقيق در اين بخش چهار شاخص "تنوع کاربري هاي خدماتي ، تمرکز کاربري ها، بالا بودن سرانه هاي خدماتي و کاهش وابستگي به اتومبيل " با رفتار ترافيکي افراد در محلات مقايسه مي شوند تا در نهايت ميزان تأثير هر کدام بر توليد سفر پايدار و در نتيجه دستيابي به محله پايدار سنجيده شود.
جدول ٦- نحوه قرار گيري کاربري هاي خدماتي در مراکز محلات (به تصویر صفحه رجوع شود) با مقايسه جداول ١٢-٢ و ١٢-٣ و ١٣-٢ مشخص مي گردد که در محله ميعاد که ٦٠ درصد کاربري هاي خدماتي محلي در مرکز محله واقع شده اند سرانه سفر درون محله اي براي هر نفر برابر با ٢/٢٧ مي باشد و نيز در اين محله ٣٧ درصدسفرهاي محلي به صورت پياده و ٢٨ درصد سفرهاي محلي با استفاده از وسيله نقليه شخصي صورت مي پذيرد.