چکیده:
مناطق ساحلی از پربارترین و پویاترین نقاط و بستر فعالیتهای عظیم گردشگری شهری در جهان به شمار میروند. منابع ارزشمند و متنوع، این مناطق را به یکی از حساسترین و ارزشمندترین مناطق موردتوجه سرمایهگذاران گردشگری تبدیل کرده است؛ بهگونهای که در این مناطق، سرمایهگذاری در ساخت محیطهای انسانساخت بهخصوص در زمینۀ خدمات گردشگری بهسرعت رشد کرده است. در سه دهۀ اخیر رشد خدمات اقامت گردشگران بهویژه هتلها به گونه بوده است که فضای شهرهای ساحلی را دچار مسائل رقابتی مکانی- فضایی گستردهای کرده است. در دهههای اخیر، در کشور ایران این مسأله در مناطق شمالی نمود بیشتری داشته است و رقابت سرمایهداران در مکانگزینی هتلها چالشهای فضایی-مکانی را به همراه داشته؛ به صورتی که عوامل شخصی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و... بر این مسأله مؤثر واقع شده است. به همین منظور در این مقاله به بررسی عوامل مؤثر بر مکانگزینی هتلهای شهر ساحلی بندر انزلی و بازتابهای فضای آنها با استفاده از مدل جدید چند متغیره گرافیکی CO-PLOT و GIS پرداخته شده است. این مقاله با روش توصیفی-تحلیلی که اطلاعات موردنیاز این تحقیق از طریق پرسشنامه و مصاحبه از جامعۀ آماری مالکان هتلها شامل سرمایهگذاران، شرکا، مدیران و سرپرستان هتلهای شهر ساحلی انزلی جمعآوری شده است؛ در مرحلۀ اول عوامل مؤثر در گزینش مکانی هتلها و رتبهبندی این عوامل درجهت شناسایی مدل تجربی چند متغیره با ارائه نقشه گراف به کمک نرمافزار CO-PLOT مورد بررسی قرار گرفته است و در مرحلۀ بعد با کمک مدلهای مکان مرکزی الگوی فضایی پراکنش انواع هتلهای شهر انزلی با تحلیل اولویتهای عوامل مؤثر چند متغیره -مدل تجربی- در نرمافزار GIS ارزیابی شده است. نتایج تحقیق نشان داده است که از بین مدلهای نظری مکان مرکزی و مدلهای تجربی چند متغیره مکانگزینی هتلها روابط خاصی وجود دارد. بهگونهای که تحت تأثیر عوامل چند متغیره تجربی مؤثر بر مکانگزینی هتلها –مانند عامل اقتصادی، دسترسی، قوانین و مقررات، خصوصیات فیزیکی سایت، ویژگی اجتماعی و فرهنگی، همسایگی و همجواری، عوامل مستقل- الگوهای پراکنش فضای خطی، متمرکز و شعاعی در زونهای مختلف شهر ساحلی بندر انزلی شکل گرفته است.
Coastal urban areas are one of the richest and most dynamic spots in the world's vast tourist attractions. The valuable and diverse resources of these areas have become one of the most sensitive and valuable areas for tourism investors. In such areas, investments in the construction of human environments, especially in the field of tourism services, have grown rapidly. In the last three decades, the growth of accommodation services for tourists, especially hotels, has led to a widespread spatial-competitive spatial location of coastal cities. In recent decades, this has increased in the northern regions of Iran. And the competition of hotel capitalists in choosing their location has brought about spatial-location challenges in which personal, economic, social, cultural, political factors ... have been effective. For this purpose, in this paper, factors affecting the location of the beach hotels of Bandar Anzali their reflections are investigated using the new multivariate graphical model CO-PLOT and GIS. This paper uses a descriptive-analytic method to collect the information needed for this research through questionnaires and interviews from the statistical community of hotel owners including investors, partners, managers and supervisors of Anzali Beach Hotels. After collecting the data of the experts questionnaire, the results of the study were studied. At the first stage, the factors influencing the location of hotels and ranking these factors to identify the various experimental and effective factors in selecting the location of the hotels by presenting the graph with the help of CO-PLOT software has been investigated. In the next step, the spatial pattern of distribution of different types of hotels in Anzali city has been investigated by analyzing the priorities of these factors in GIS software. The results of the research show that there is a special relationship between the empirical models and theoretical Mono-centric models of hotel accommodation. As influenced by the effective empirical models -such as economic factors, access, laws and regulations, physical characteristics of the site, social and cultural characteristics, neighborhood, independent factors- and theoretical Mono-centric model of this relationship.