چکیده:
امروزه، در اکثر کشورها بهمنظور کاهش اثرات منفی عدم تقـارن اطلاعاتی بین مدیران و مالکان، کاهش هزینههای نمایندگی، کاهش هزینه سرمایه و افزایش ارزش شرکت به سازوکارهایی از قبیل گزارشگری مالی اینترنتی روی آوردهاند. در این نوع گزارشگری، شرکتها علاوه بر عملکرد مالی، توجه قابلملاحظهای به افشای سایر جنبههای عملکرد خود از قبیل عملکرد محیطی، عملکرد اجتماعی و رویههای نظارتی دارند. افشای اطلاعات غیرمالی میتواند موجب از بین رفتن شکاف بین اطلاعات مالی ارائهشده در مدل سنتی و نیازهای اطلاعاتی استفادهکنندگان گردد. در مقاله حاضر به رتبهبندی عوامل مؤثر بر کیفیت گزارشگری مالی اینترنتی در تارنمای شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران پرداختهشده است. تعداد نمونه پژوهش به روش قضاوتی، 12 نفر انتخاب شدند که اغلب آنها دارای مرتبه دانشیاری و استادیاری در رشتههای حسابداری و مالی هستند. تجزیهوتحلیل دادهها با روش دلفی فازی و با استفاده از نرمافزارهای SPSS و Excel صورت گرفته است. نتایج حاصل بیانگر این است که امکان دانلود و یا چاپ اطلاعات مالی و لینک به وبسایتهای نهادهای مرتبط و سند چشمانداز شرکت مهمترین عوامل مؤثر بر کیفیت گزارشگری مالی اینترنتی میباشند.
Today, in most countries, in order to minimize the negative effects of information asymmetry between management and owners, lowering agency costs, lowering capital costs, and increasing company value, mechanisms such as internet financial re-porting have come to the fore. In this reporting, companies, in addition to financial performance, have a noticeable interest in disclosing other aspects of their performance, such as environmental performance, social performance, and regulatory procedures. Disclosure of non-financial information can help bridge the gap be-tween the financial information provided in the traditional model and the information needs of users. Therefore, in view of the importance of internet financial reporting, the effect of this new reporting method on the value of the company has been studied in the present study. In this research for examine of financial reporting we divided to content items of internet financial reporting, present items of internet financial reporting. According to the results of the research, financial information and perspective of company have the most impact on quality of Internet financial reporting.
خلاصه ماشینی:
شناسایی و رتبه بندی عوامل مؤثر بر کیفیت گزارشگری مالی اینترنتی در تارنمای شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران *** محمود کمالی اردکانی *، مهدی ناظمی اردکانی **، محمود معین الدین چکیده امروزه، در اکثر کشورها به منظور کـاهش اثـرات منفـی عـدم تقــارن اطلاعـاتی بـین مـدیران و مالکــان، کــاهش هزینــه هــای نماینــدگی، کــاهش هزینــه ســرمایه و افــزایش ارزش شــرکت بــه ســازوکارهایی از قبیــل گزارشــگری مــالی اینترنتــی روی آورده انــد.
حال این مساله مطرح مـیشـود کـه چه عواملی بر کیفیت گزارشگری مالی اینترنتی تأثیرگذار است ؟ و این عوامـل چـه رتبـه ای دارد؟ بنابراین هدف عمده این پژوهش فوق بررسی عوامـل مـؤثر بـر کیفیـت گزارشـگری مالی اینترنتی و ارائه ابزاری برای ارزیابی آن در شرکت های پذیرفتـه شـده در بـورس اوراق بهادار تهران اسـت .
با توجه به اهمیت این نوع گزارشگری کـه مـیتوانـد تـأثیر بسـزایی بـر تصـمیم گیـری استفادهکنندگان از اطلاعات مالی داشته باشد، پژوهش حاضر سعی در ارائـه ابـزاری جهـت رتبه بندی کیفیت گزارشگری مالی اینترنتی در تارنمای شرکت های پذیرفته شـده در بـورس اوراق بهادار تهران دارد.
سـؤال اول پـژوهش چنـین مطـرح شـد؛ عوامـل مـؤثر بـر کیفیت گزارشگری مالی اینترنتی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران چیست ؟ یکی از اهداف مهم گزارشـگری مـالی، ارائـه ی اطلاعـات مفیـد بـرای تصـمیم گیـری اسـت و سیستم های اطلاعاتی حسابداری، نقش بسزایی در پیشـبرد فعالیـت هـای سـازمان و همچنـین محـیط اقتصادی کشور ایفا میکند.
[In Persian] Bin Ali Khan, M.