چکیده:
هدف: پژوهش حاضر به بررسی رابطه احساس خودکارآمدی و اضطراب کتابخانه ای در بین دانشجویان
تحصیلات تکمیلی دانشگاه صنعتی اصفهان پرداخته است.
روش پژوهش: پژوهش حاضر با استفاده از روش توصیفی پیمایشی انجام شده است. جامعه پژوهش کلیه
دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه صنعتی اصفهان میباشند که از بین آنها بر اساس جدول مورگان
٣٣٣ نفر به عنوان نمونه به صورت تصادفی انتخاب شدند. برای گردآوری اطلاعات از دو پرسشنامه
خودکارآمدی شوارترز ( ١٩٨٢ ) و مقیاس اضطراب کتابخانه ای بوستیک (جوکار و طاهریان، ١٣٨٧)
استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار spss و از آزمون های آماری تی تک متغیره و تحلیل
واریانس و آزمون ضریب همبستگی پیرسون برای اثبات فرضیه ها استفاده شد.
یافتهها: حجم نمونه ٣33 نفر و پایایی با استفاده از آلفای کرونباخ برای پرسشنامه خودکارآمدی برابر٧٩1%
پرسشنامه اضطراب ٩٠٧% محاسبه شده است که مقدار مطلوبی می باشد. برای تحلیل استنباطی در
همه جداول از آزمون در سطح α= ٠/5 استفاده شده است. وضعیت خودکارآمدی جامعه پژوهش در حد
مطلوب و بالاتر از حد متوسط نشان داده شد. میزان اضطراب کتابخانهای و مولفه های آن در نمونه پژوهش
کمتر از حد متوسط بود. تنها میزان اضطراب عامل مکانیکی در حد متوسط بود. بیشترین اضطراب مربوط
به عامل راحتی میباشد. اضطراب کتابخانه ای به صورت معناداری در دانشجویان مرد نسبت به زن و
دانشجویان کارشناسی ارشد نسبت به دکتری بالاتر بود (5%>P) در عین حال، خودکارآمدی به طور
معناداری در دانشجویان دکتری نسبت به کارشناسیارشد بالاتر نشان داده شد (5%>P) ولی از نظر
جنسیت تفاوت معناداری ندارد. سطح خودکارآمدی و میزان اضطراب کتابخانه ای، رابطه معنادار و منفی
داشتند.
نتیجه گیری: با افزایش خودکارآمدی در دانشجویان کارشناسی ارشد اضطراب کتابخانه ای کاهش
مییابد. وجود اضطراب کتابخانه ای و همچنین رابطه آن با خودکارآمدی در بین دانشجویان اتخاذ
راهکارهای لازم برای کاهش اضطراب و افزایش خودکارآمدی را از سوی مسئولان کتابخانه ها و
کتابداران ایجاب می کند. همچنین انجام پژوهش های بیشتری در این زمینه توصیه میشود.
خلاصه ماشینی:
1- Jiao & onwuegbuzie 2- Brannan 3- Mellon 4- Scholz 5- Maddux ١١٠ / فصلنامه تحقيقات جديد در علوم انساني، دوره جديد، شماره بيست و سوم ، زمستان ١٣٩٨ * * * * * پيشينه پژوهش : در ادامه به پژوهش هاي مرتبطي که در اين زمينه انجام شده است ميپردازيم : ــ جوکار و طاهريان (١٣٨٧) به بررسي و مقايسه ميزان اضطراب کتابخانه اي در بين استفاده کنندگان کتابخانه ميرزاي شيرازي (دانشگاه شيراز) پرداختند و سپس ميزان اين اضطراب را براساس متغيرهاي جنسيت ، مقطع تحصيلي، رشته (کتابداري و غيرکتابداري) و نيز استفاده يا عدم استفاده از کتابخانه قبل از ورود به دانشگاه مورد بررسي قرار دادند.
1- Brown, Weingart, Johnson, Dance 2- Kwon, Onwuegbuzie, & Alexander 3- Bowers بررسي رابطه احساس خودکارامدي و اضطراب کتابخانه اي در دانشجويان تحصيلات تکميلي دانشگاه صنعتي اصفهان / ١١٣ ــ ميزان خودکارآمدي در بين دانشجويان تحصيلات تکميلي دانشگاه صنعتي اصفهان در دوگروه ارشد و دکتري تفاوت معنيداري وجود دارد.
اين پژوهش بر آن است که ميزان و رابطه اضطراب کتابخانه اي با احساس خودکارآمدي را در بين دانشجويان تحصيلات تکميلي دانشگاه صنعتي اصفهان مورد بررسي قرار دهد.
١١٨ / فصلنامه تحقيقات جديد در علوم انساني، دوره جديد، شماره بيست و سوم ، زمستان ١٣٩٨ * * * * * جدول ٤: شاخص هاي توصيفي متغيرها به تفکيک جنسيت (به تصویر صفحه رجوع شود) 0/884 جدول ٥: نتايج تحليل واريانس تک متغيري مربوط به مقايسه ي دانشجويان زن و مرد از نظر سطح خودکارآمدي و ميزان اضطراب کتابخانه اي آماره F (به تصویر صفحه رجوع شود) سطح خودکارآمدي و ميزان اضطراب کتابخانه اي و مولفه هاي آن در بين دانشجويان تحصيلات تکميلي دانشگاه صنعتي اصفهان در دو گروه ارشد و دکتري تفاوت معنيداري وجود دارد.