چکیده:
مقاله حاضر، براساس پژوهشی با عنوان روش تدریس خلاقانه در دوره ابتدایی تهیه شده است. مطالعه حاضر از نوع توصیفی تحلیلی است و پس از بررسی مفاهیم با ارائه نتایج به پیشنهادات کاربردی پرداخته شده است. خلاقیت و نوآوری محرک اصلی تمدنهاست. تلفن، اتومبیل، هواپیما، رادیو، تلویزیون، رایانه، الکترونیک، قدرت اتمی و مسافرتهای فضایی و خلق ادبیات و انواع هنرها و. . . نقاط عطفی از اختراعات و اکتشافات و نمودی ارزشمند از تفکر و ذهن خلاق بشر است. برای پیشرفت در صنعت، اقتصاد، سیاست و همه علوم، نیازمند تفکری خلاق و نوآور هستیم؛ خلاقیتی که در ضمیر همه ما نهفته و در نحوه زندگی ما تاثیر دارد. تحولات سریع عصر کنونی ما، نیازمند حل مسائل و مشکلات به گونهای خلاق است. هرچند علم، توسعه و پیشرفت نیاز اولیه بشر امروزی است، ولی باید دانست که علم به خودی خود، ضامن حل بسیاری از مسائل و مشکلات آیندهای که ما با آنها مواجه خواهیم شد نیست، تنها نیروی فوقالعاده و قدرتمند خلاقیت است که میتواند مسائل و مشکلات را به طرز خارقالعادهای از سر راه بشر بردارد.
خلاصه ماشینی:
V 6- Dorin &Kevin 7- Santrock, J.
بروغني (١٣٩٠) وجود ميزهاي رديفي و پشت سر هم در کلاس درس ، القاي تحت کنترل بودن دانش آموزان و فرايند يادگيري را توسط معلم ، عدم توجه به حس ايمني، فقدان خود مختاري و ابتکار براي بروز استعداد و عدم تناسب زمان اختصاص داده شده به دروس همسو با نيازهاي دانش آموزان را براي بروز خلاقيت ؛ در زمره ويژگيهاي چنين نظام مدرسه اي تلقي نموده است .
شايان ذکر است معلم شکل دهنده جو کلاس است و مهمترين نقش را در پرورش خلاقيت دانش آموزان برعهده دارد و ميتواند اين نقش را از طريق روش هاي تدريس در کلاس به انجام رساند.
علاقه مندي و عدم علاقه مندي آنان به درس تأثير مستقيم در نحوه آموزش آنان دارد و باعث ايجاد رفتارهاي خود مدارانه يا شرکت دادن دانش آموزان درامرتدريس ، تحقيق و آزمايش است و نتيجه آن رشد يا کاهش خلاقيت در کودکان ميباشد( ,Eggen ٢٠١٢ .
نتيجه نشان داده است که کيفيت يادگيري در روش هايي که همراه با فعاليت بيشتر دانش آموزان باشد، به رشد خلاقيت بيشتري ميانجامد (طارميان ، فرهاد، ١٣٩٣).
همچنين در تحقيقات نشان داده شده است اگر شرايط مناسب تدريس براي کودک در همان کلاس چهارم وجود داشته باشد، اين افت با کاهش کمتري روبرو ميشود و چه بسا نسبت به دانش آموزان با روش سنتي نيز خلاقيت بيشتري نشان دهند (ناصري، محمدمهدي، ١٣٩٢).
تورنس (١٩٨٧) در نتايجي از ٣٠٨ مطالعه انجام شده ، نشان ميدهد که روش هاي تدريس مناسب ، بر رشد خلاقيت کودکان تأثير مثبت ميگذارد و در ٧٠% موارد با موفقيت همراه است (محمدي ختابان ، اصغر، ١٣٩١).