چکیده:
هدف: پژوهش با هدف بررسی تأثیر آموزش گروهی شناختدرمانی بر مبنای مایکل فری بر تنظیمشناختی هیجان و اضطراب دختران افسرده در بهار سال 1397 اجرا شد. روش: پژوهش بهصورت نیمهتجربی با طرح پیشآزمون و پسآزمون بود. ابتدا 300 نفر دانشآموز دختر بهصورت دردسترس انتخاب و با پرسشنامه تنظیمشناختی هیجان گارنفسکی (CERQ)، پرسشنامه اضطراب بک (BAI) و پرسشنامه افسردگی بک(BDI-S) مورد ارزیابی قرار گرفتند، سپس30 شرکت کننده برای گروه نمونه انتخاب شدند و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گفتند، هر گروه دارای 15 شرکت کننده بود. یافتهها: آموزش گروهی شناخت درمانی مایکل فری بر مولفههای تنظیمشناختی هیجان مثبت (تمرکز مجدد مثبت، تمرکز مجدد بر برنامهریزی، ارزیابی مجدد مثبت، دیدگاه وسیعتر و پذیرش) در سطح احتمال 001/0 و مولفههای تنظیمشناختی هیجان منفی (سرزنش دیگران، نشخوار فکری و فاجعهآمیز کردن) دختران افسرده و مضطرب در سطح احتمال 05/0 مؤثر بود. نتیجهگیری: آموزش گروهی شناخت درمانی برمبنای مایکل فری باعث افزایش راهبردهای مثبت و کاهش راهبردهای منفی در گروه دختران افسرده میگردد و در نهایت اضطراب دختران افسرده را بهطور معنیداری کاهش میدهد
Aim: The object of this study was investigating the effect
of cognitive therapy group education based on Michael
Free's cognitive therapy and anxiety in depressed girls in
2017. Method: The research method was semiexperimental
with pre-test and post-test design. The
statistical population included high school students of
Hajar from Qom, Iran. In this study, 300 students were
randomly selected and evaluated by Cognitive Emotion
Regulation Questionnaire (CERQ) and Beck Anxiety
Inventory (BAI) and Beck Depression short Inventory
(BDI-S). Then 30 participants were selected and randomly
assigned into two groups of experiments and control, each
group having 15 participants. Results: The treatment
group was effective on the cognitive and emotional
regulation of the positive and negative emotions of the
depressed girls. Michael Free's cognitive therapy was
effective on the components of positive emotional
cognitive management (P≤0.001) and the components of
cognitive adjustment of negative excitement (P≤0.05).
Conclusions: Critical Therapist Training at Michael
Free's cognitive therapy was not only effective in blaming
the components of cognitive emotion-negative cognitive
regulation, although was effective on the anxiety of
depressed girls.