چکیده:
هدف اصلی پژوهش حاضر، واکاوی جامعهشناختی چالشهای خلق ارزش اجتماعی کارآفرینان اجتماعی با رویکرد عادتواره بوردیو است. برای واکاوی چالشهای بیرونی خلق ارزش اجتماعی کارآفرینان اجتماعی، از رویکرد عادتواره بوردیو (1977) استفاده شد. روش پژوهش برحسب هدف، بنیادی و برحسب گردآوری اطلاعات، کیفی-روایتی است. جامعه مورد مطالعه تمام کارآفرینان اجتماعیاند که درصدد خلق ارزش اجتماعی یا حل مسائل اجتماعی با سطح تحلیل فرد هستند. معیارهای جامعه مورد مطالعه سابقه بیش از پنج سال، وجود هدف اجتماعی مؤسسه و انجام حداقل یک فقره حل مسئله اجتماعی در سطح جامعه است. با روش نمونهگیری هدفمند، ده مصاحبه انجام شد و از مصاحبه هفتم، محقق به اشباع نظری دست یافت. نتایج نشان میدهد که چالشهای بیرونی در مرحله بهرهداری، مشمول مردم و نهادهای رسمی است. البته ضعف کارکردی نهادها و مشارکت مردم در ارتباط متقابل و تبلوریافته، به بازتاب کاهش بهرهبرداری کارآفرینان اجتماعی منجر میشود. همچنین، تبلور ضعف کارکردهای نهادها و مشارکت نهادی، به بازتاب یا عادتواره افزایش چالش درونی در بین کارآفرینان اجتماعی منجر میشود.
The main purpose of the present study is to analyze the sociological challenges of creating social value social entrepreneurs with the Bourdieu habitual approach. Bourdieu's (1977) habitual approach was used to analyze the external challenges of creating social value for social entrepreneurs. The research method is based on objective and qualitative-narrative information gathering. The study population is all social entrepreneurs who seek to create social value or solve social problems with a level of individual analysis with more than 5 years of experience. The purposeful sampling method was conducted through 12 interviews and from the 10th interview, the researcher achieved theoretical saturation. The results show that external challenges at the productivity stage are subject to formal public and institutional considerations. Of course, the functional weakness of institutions and the interconnectedness of the public and the crystallized public participation reflect the decline in the utilization of social entrepreneurs. Also, the crystallization of the weaknesses of institutional functions and institutional participation leads to a reflection or habit of increasing internal challenge among social entrepreneurs. Keywords: Sociological analysis, External challenges, Internal challenges, Social entrepreneur, Bourdieu habit.
خلاصه ماشینی:
واکاوی جامعه شناختی چالش های بیرونی خلق ارزش اجتماعی رهبران کارآفرینی اجتماعی با رویکرد عادت واره بوردیو حسین مقیمی اسفندآبادی ١- سیدرضا معینی * ٢ ١.
استادیار جامعه شناسی دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکزی تاریخ دریافت : ١٣٩٨/١٠/٩ تاریخ پذیرش : ١٣٩٨/١٢/١١ چکیده هدف اصلی پژوهش حاضر، واکاوی جامعه شناختی چالش های خلق ارزش اجتماعی رهبران کارآفرینی اجتماعی با رویکرد عادت واره بوردیو است .
برای واکاوی چالش های بیرونی خلق ارزش اجتماعی کارآفرینان اجتماعی، از رویکرد عادت واره بوردیو (١٩٧٧) استفاده شد.
برخی از مطالعات ، چالش های بیرونی ســازمان را خلأ نهادی، ضـــعف مشـــارکت مردم و کمبود حمایت های دولت ( ؛ & Ferry ٢٠١٧,Darrag &Ebrashi ٢٠١١,Urbano؛ ٢٠١٠,Urban et al؛ ٢٠٠٥,Djankov et al) میدانند که منجر به ضـــعف خلق ارزش اجتماعی میشود.
در این پژوهش ، محقق با اســـتفاده از نظریه عادت واره بوردیو به اهمیت چالش های بیرونی در خلق ارزش اجتماعی پرداخته اسـت .
بنابراین هدف اصــلی پژوهش حاضــر، واکاوی جامعه شــناختی چالش های بیرونی خلق ارزش اجتماعی رهبران کارآفرینی اجتماعی از منظر عادت واره بوردیو (١٩٧٧) است .
در این مطالعه به چالش های بیرونی خلق ارزش اجتماعی توجه شده است .
Ray, S (2018) Social entrepreneurship: Creating value in the context of institutional complexity, Journal of Business Research, 86: 245-258.
Choi, N & Majumdar, S (2014) Social entrepreneurship as an essentially contested concept: Opening a new avenue for systematic future research, Journal of Business Venturing, 29:363-376.
Deconstructing the way in which value is created in the context of social Entrepreneurship (2018) International Journal of Management Reviews, 20: 62-80.