Skip to main content
فهرست مقالات

گفت و گوی فلسفی گفتگوی نمایشی

مترجم:

(7 صفحه - از 38 تا 44)

کلید واژه های ماشینی : گفت‌وگو ، دیالوگ ، درام ، گوی فلسفی گفتگوی نمایشی ، دیالوگ فلسفی ، افلاطون ، سقراط ، ضیافت ، اروس ، عشق

خلاصه ماشینی:

"برخلاف،مشارکت‌های وسیع در دیالوگ نمایشی گرایش دارند که در سازمان معنایی درونی خود حالت‌ گفت‌وگو پیدا کنند:تار و پودهای‌ واگرای هریک از گویندگان یا هم‌ سخنان به صورت متقاطع در درون‌ هر صحبت تنیده می‌شود،یعنی هر یک با حرکت‌های متوالی به داخل و بیرون سخنان شریک‌های بحث، بافت،زاویه دید،مشی برهانی و حتی‌ قطعه‌های طولانی در نمایش،مثل‌ روایت‌ها تمهیدی(expository)، گزارش‌های قاصد و نطق‌های رسمی، به همین سیاق،گرایش به حالت گفت و گویی دارند:در طوفان پروسپرو با آشکار کردن گذشته بر میراندا،بارها و بارها درک او را به یاری می‌خواند و احساسات حاکی از شگفتی و حیرتش‌ را نمایش می‌سازد؛بروتوس و مارک آنتونی نیز هردو در سخنان‌ خویش در مراسم تشییع جنازه سزار نگرش‌ها و واکنش‌های مخاطبان خود را با خطاب‌های خود به تماشاگران، پیوند می‌دهند. این پی‌رفت(sequence)از نظم،ساختار و ضرباهنگی خاص‌ برخوردار است و همین امر-در حینی‌ که ما به سخن‌گویی گوش می‌دهیم که‌ در پی پیش گرفتن و برتری یافتن بر سخن‌گو(ها)ی پیشین است-انتظار، تنش و حتی تعلیق می‌آفریند: پوزانیاس از ستایش فیدروس دربارهء تنهای کی اروس،به تمایزی تحلیلی‌ میان اروس‌های قدسی و دنیوی‌ می‌رسد؛اریکسیماکوس عقیده دارد که اروس فقط بر روح چیره نمی‌شود، بل بر کل طبیعت اعمال قدرت می‌کند؛ آریستوفانس به سرچشمه‌ها باز می‌گردد و برای تشریح نیروی اروس‌ بر انسان،از اسطوره سبب شناختی‌ (etiological)انسان دو جنسی‌ (androgyne)سخن به میان‌ می‌آورد،و آگاتون با صحبت از خود خدا[ی عشق‌]،و نه تنا فقط از تأثیرات او بر اسنان و کیهان،با تمامی گویندگان قبل برابری‌ می‌جوید."

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.