چکیده:
این پژوهش با هدف شناسایی ابعاد و مؤلفههای توسعه راهبردی مدیریت منابع انسانی[1] در سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران و درراستای ارتقای وضع موجود انجام شده است. پژوهش حاضر، ازنظر هدف، کاربردی؛ ازنظر نوع دادهها، کیفی و ازنظر شیوه پژوهش، تحلیل محتواست. مشارکتکنندگان در این پژوهش براساس قاعده و اصل اشباع نظری شامل 15 نفر از افراد صاحبنظر و خبرگان دردسترس در حوزه توسعه راهبردی مدیریت منابع انسانی در سازمان صداوسیما بودند که با روش نمونهگیری هدفمند و نظری انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها مصاحبه نیمهساختمند است. دادهها با استفاده از نرمافزارMAXQDA ، در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی، تجزیهوتحلیل شد. اعتبار دادهها با استفاده از روش تأییدپذیری توسط مشارکتکنندگان صورت پذیرفت. براساس یافتههای پژوهش، ابعاد و مؤلفههای توسعه راهبردی مدیریت منابع انسانی در سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران در پنج بعد شامل: بعد توسعه راهبردی منابع انسانی، بعد شرایط علّی، بعد شرایط زمینهای، بعد عوامل مداخلهگر و بعد پیامدها و نتایج، شناسایی شد.
This research is intended to identify the dimensions and factors affecting the components of strategic development of human resource management in the Islamic Republic of Iran Broadcasting (IRIB) in order to improve the present situation. This study is an applied one in terms purpose which follows content analysis through collecting qualitative data. On the basis of the theory and principles of theoretical saturation, the participants in this study include 10 available experts in the field of strategic development of human resource management in IRIB, selected by purposeful and theoretical sampling. The data collection tool contains a semi-structured interview. The data were analyzed using MAXQDA software in three stages of open, axial, and selective coding. The data were validated by the verification method by the contributors. The findings indicated that the dimensions and factors affecting the strategic development of human resource management in the Islamic Republic of Iran Broadcasting Organization contained five categories including strategic development of human resource, causal state, contextual state, intervening factors, outcomes and results.
خلاصه ماشینی:
مشارکت کنندگان در اين پژوهش براساس قاعده و اصل اشباع نظري شامل ١٥ نفر از افراد صاحب نظر و خبرگان دردسترس در حوزه توسعه راهبردي مديريت منابع انساني در سازمان صداوسيما بودند که با روش نمونه گيري هدف مند و نظري انتخاب شدند.
براساس يافته هاي پژوهش ، ابعاد و مؤلفه هاي توسعه راهبردي مديريت منابع انساني در سازمان صداوسيماي جمهوري اسلامي ايران در پنج بعد شامل : بعد توسعه راهبردي منابع انساني، بعد شرايط علي، بعد شرايط زمينه اي، بعد عوامل مداخله گر و بعد پيامدها و نتايج ، شناسايي شد.
Development of Human Resource Management مقدمه منابع انساني، اصليترين سرمايه سازمان به شمار ميرود و هر سازماني درراستاي مأموريت و تحقق اهداف و اجراي راهبردهاي خود بايد اقداماتي را در زمينه منابع انساني انجام دهد.
حضور مدير منابع انساني، مسئوليت و پاسخگويي ويژه اي را به وجود ميآورد که لازمه پذيرش آن داشتن بينش راهبردي و درک وسيعي از حوزه هاي تخصصي مقوله مديريت منابع انساني است و طبعا اين کار 166 از افرادي با تحصيلاتي درحد ديپلم يا پايين تر با تجربيات سنتي يک واحد کارگزيني که معمولا جز به اقدامات اجرايي روزمره اداري دست نميزنند، ساخته نخواهد بود (ميرسپاسي، ١٣٩٤: ١).
مشخصات جمعيت شناختي خبرگان (رجوع شود به تصوير صفحه) يافته هاي اين پژوهش به دنبال پاسخ به اين پرسش بود که ابعاد و مؤلفه هاي توسعه راهبردي مديريت منابع انساني در سازمان صداوسيما کدامند؟ در ابتدا لازم است نمونه اي از متن مصاحبه و استخراج کدهاي باز و محوري و گزينشي 178 براي آشنايي بيشتر با استخراج کدها از متن مصاحبه در اينجا بيايد که به صورت جدول زير نمايش داده شده است : جدول ٢.