چکیده:
بر اساس روایاتی که با اسناد مختلف در منابع اسلامی بهویژه جوامع روایی اهلسنت نقلشده، زنان بهعنوان اکثریت اهل جهنم معرفیشدهاند؛ این مضمون در منابع معتبر اهلسنت همچون صحیح بخاری، صحیح مسلم، سنن ابنماجه، جامع ترمذی و ... با طرق مختلف گزارششده است. در جوامع حدیثی شیعه نیز هرچند همین مضمون از طریق اهلبیت علیهم السلام از پیامبر اکرماکرم صلی الله علیه و آله و سلم نقلشده، اما در برخی روایات دیگر، اهلبیت علیهم السلام این مطلب را انکار کردهاند. این پژوهش با بررسی سندی و متنی روایات موجود، به ارزیابی صحت صدور این روایات و کشف مقصود اصلی آنها پرداخته و نتیجه میدهد مضمون این روایات در برخی نقلهای اهلسنت، نقل به معنا است که به نقل نادرست مضمون روایت منجر شده است؛ آنچه در روایات اهلبیت علیهم السلام مورد انکار قرارگرفته نیز تنها همین نقل اشتباه است، اما اصل روایت که در طرق دیگر اهلسنت و همچنین در روایت اهلبیت علیهم السلام گزارششده و شواهدی در متن روایات نیز آن را تایید میکند، آن است که این روایت از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم در خطاب به عدهای از زنان که اکثرا نسبت به همسرانشان ناسپاس بودند، صادر شده و پیامبر اکرم اکرم صلی الله علیه و آله و سلم تنها اکثر آن زنان را مخاطب قرار داده اهل جهنم معرفی کردهاند.
According to narrations cited with various documents in Islamic sources especially narrative community of Sunnis, women are known as majority of inhabitant of the hill.This content has reported in authentic sources of Sunnis such as Sahih e Bukhari, Muslim, Sunnan ibn Majeh, Jameh Termezi. Although same content reported through Ahl al Baytt (as) from the prophet (sa) in the Shia hadith community, but in some other narrations, Ahl ol Beit (as) rejected this content. This research by analyzing existing document and text of narrations, evaluating the authenticity of issuing of these narrations and discovering their main purpose, conclude that the content of these narrations in some Sunnis quotations is meaning-based quotation and led to incorrect narrating of the content. Also, What has rejected in the narrations of Ahl al Bayt (as) is just this incorrect quoting, but the origin of narration which has reported in some other paths of Sunnis and also in narrations of Ahl al Beit (as), confirmed by some evidences within the content, that is, narration of prophet (sa) issued while he was addressing number of women whom weren’t thankful toward their husbands and he just addressed the majority of women are will be inhabitant of the hill whom aren't thankful toward their husbands.
خلاصه ماشینی:
این پژوهش با بررسی سندی و متنی روایات موجود، به ارزیابی صحت صدور این روایات و کشف مقصود اصلی آنها پرداخته و نتیجه میدهد مضمون این روایات در برخی نقلهای اهلسنت، نقل به معنا است که به نقل نادرست مضمون روایت منجر شده است؛ آنچه در روایات اهلبیت؟عهم؟ مورد انکار قرارگرفته نیز تنها همین نقل اشتباه است، اما اصل روایت که در طرق دیگر اهلسنت و همچنین در روایت اهلبیت؟عهم؟ گزارششده و شواهدی در متن روایات نیز آن را تأیید میکند، آن است که این روایت از پیامبر اکرم؟صل؟ در خطاب به عدهای از زنان که اکثراً نسبت به همسرانشان ناسپاس بودند، صادر شده و پیامبر اکرم؟صل؟ تنها اکثر آن زنان را مخاطب قرار داده اهل جهنم معرفی کردهاند.
بههرحال تعبیری که در جوامع روایی شیعه از طریق اهلبیت؟عهم؟ از پیامبر اکرم؟صل؟ نقلشده و مشابه آن در برخی از تعابیر نقلشده در جوامع اهلسنت نیز موجود است، حاکی از یک قضیه خارجیه است که پیامبر اکرم؟صل؟ اکثر زنانی که غالباً نسبت به همسرانشان ناسپاس بودند را اهل جهنم معرفی کردهاند که این تعبیر نه با روایت فضیل تنافی دارد و نه با روایات مربوط به تعدّد همسران دنیایی در بهشت.
این تعبیر صحیح همان تعبیری است که در روایات شیعه از امام باقر؟ع؟ و امام صادق؟ع؟ نقلشده و برخی از روایات اهلسنت نیز به همین صورت گزارششدهاند؛ اما تعبیر مقلوب از این روایت که ناشی از نقل به معنا و اشتباه راوی در فهم روایت بوده است همان تعبیری است که اکثر اهل جهنم را زنان معرفی کرده است، همان تعبیری که مورد تأیید روایت فضیل از امام صادق؟ع؟ قرار نگرفت.