چکیده:
باوجودی که مشارکت در فعالیت های ورزشی می تواند آثار مثبتی در نشاط دانشجویان داشته باشد، بسیاری از دانشجویان اغلب انگیزه کمتری در این برنامه ها دارند. لذا هدف پژوهش حاضر، شناسایی موانع مشارکت دانشجویان در فعالیت های ورزشی تعیین شد. از روش پژوهش توصیفی-تحلیلی استفاده شد. جامعه پژوهش شامل دانشجویان دوره کارشناسی دانشگاه یزد بود که از طریق فرمول کوکران تعداد 360 نفر به عنوان نمونه به صورت تصادفی طبقه ای مساوی انتخاب شدند. همچنین با روش نمونه گیری هدفمند، تعداد 5 مدرس ورزشی انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی و پایایی آن تایید شد. برای تحلیل داده ها، از تحلیل معادلات ساختاری و واریانس رتبه ای استفاده شد. همچنین در بخش پرسش تشریحی، از تحلیل کیفی استفاده شد. یافته ها نشان داد متغیرهای «موانع فردی» (63/0) و «سازمانی و مدیریتی» (47/0) بالاترین تاثیر را در ساخت متغیر موانع مشارکت داشتند. همچنین، 40 % از تغییرات واریانس، توسط متغیر «موانع فردی» قابل تبیین است که از میان شاخص های آن، «ضعف آگاهی و نگرش» و «ضعف اقتصادی» بالاترین میزان مداخله را به خود اختصاص دادند. پس از آن، «موانع سازمانی و مدیریتی» تبیین کننده 22% تغییرات واریانس متغیر موانع مشارکت در فعالیت ورزشی بود که از میان شاخص های آن، «ضعف مدیریتی ورزشی» در دانشگاه، بالاترین میزان مداخله را به خود اختصاص داد. با توجه به نقش موانع فردی در ضعف مشارکت دانشجویان در ورزش، اجرای طرح های تشویقی، توسعه امکانات ورزشی مناسب و آگاهی رسانی و فرهنگ سازی، از توصیه های پژوهش حاضر است.
Although participation in sports activities can have positive effects on college students’ happiness, many students are often less motivated and less involved in these programs. Therefore, the purpose of this study was to identify the motivational factors and barriers to student participation in sport activities at Yazd University. The research method was descriptive-analytical. The population consisted of all undergraduate students at Yazd University, which 360 students were selected as an equal stratified random sample. Also by purposeful sampling, five professors were chosen. The research instrument was a researcher-made questionnaire which its validity and reliability were confirmed. To analyze the data, descriptive and inferential statistics in form of structural equation rank analysis of variance were used. In addition, a qualitative analysis was used to analyze the explanatory answers. The findings showed that the "personal barriers" (0/63) and the "organizational and management factors" (0/47) have the highest impact on the students’ participation. It was also found that 40% of the variance can be explained by the "individual barriers". Among those indicators, the "poor awareness and attitude" and the "economic weakness" had the highest levels of intervention. Regarding the role of the individual barriers on students’ participation in sport activities, the present study suggests some solutions such as implementing attractive and incentive plans, developing appropriate facilities, and making students more aware regarding the effects of exercise on vitality.