چکیده:
مهارت های ارتباطی در سلامت رفتاری و اجتماعی افسران ناجا نقش به سزایی دارند. برخورداری از این مهارت ها برای انجام موفقیت آمیز وظایف و ماموریت های پلیس، به خصوص پلیس راهور امری ضروری است. پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش عملی مهارت های ارتباطی در کنترل استرس و فشارهای اجتماعی افسران پلیس راهور انجام شده است. این تحقیق به روش شبه آزمایشی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه افسران پلیس راهور بود. نمونه آماری پژوهش حاضر ۶۰ نفر از افسران پلیس راهور هستند، که به صورت در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایگزین شده اند. ابزار گردآوری داده ها، مقیاس استرس کوهن است که یک بار پیش از آغاز برنامه آموزش عملی مهارت های ارتباطی و یک بار نیز در پایان دوره ی آموزشی توسط افسران راهور تکمیل شدند. یافته ها نشان داد که میانگین نمرات پیش آزمون در گروه آزمایش ۷۶/۲۵ و میانگین پس آزمون آن ۱۳/۲۱ است که نسبت به پیش آزمون کاهش داشته است. هم چنین میانگین نمرات پیش آزمون استرس افسران در گروه کنترل ۷/۲۶ و میانگین پس آزمون ۳۶/۲۵ است که نسبت به پیش آزمون کاهش داشته است. هم چنین نتایج نشان داد برنامه آموزش عملی مهارت های ارتباطی پلیس در افزایش مدیریت استرس افسران راهور موثر بوده است.
Communication skills play an important role in the behavioral and social health of I.R.I. Police's officers. These skills are essential to successfully perform police duties and missions, especially traffic police. The purpose of this study was to determine the effectiveness of practical training in communication skills in stress management and social pressures of traffic police officers. This research is a quasi-experimental study. The statistical population of this study was all Traffic Police officers. The sample of the present study is 60 police officers, who were selected by convenience sampling and randomly assigned to two experimental and control groups. Data were collected using Cohen's Stress Scale, which were completed once before the beginning of the practical communication skills training program and once at the end of the training by the traffic officers. The results showed that the mean of the pre-test scores in the experimental group was 25.76 and the mean of the post-test was 21.13 which decreased compared to the pre-test. Also, the mean pre-test scores of officers' stress in the control group was 26.7 and the mean of post-test was 25.36 which decreased compared to the pre-test. The results also showed that the practical training of police communication skills was effective in increasing the stress management of traffic officers.
خلاصه ماشینی:
Choquet, Coves, pout gnat بهداشت جهانی (٢٠٠٦) ده مهارت را به عنوان مهارت های اصلی ارتباطی معرفی کرده و آنها را در پنج زیر گروه خودآگاهی ، هم دلی ، ارتباط مؤثر، روابط میان فردی ، تصمیم گیری ، حل مسئله ، تفکر خلاق ، تفکر انتفادی ، مهارکردن هیجانات و مقابله با استرس قرار داده است (کرد نوقابی و شریفی ، ١٣٩٤: ٨٩).
براساس آن چه گفته شد پژوهش حاضر در پی پاسخ گویی به این سؤال است که تا چه اندازه آموزش های عملی درس مهارت های ارتباطی پلیس با مردم در کنترل استرس افسران پلیس راهور و مؤثر است ؟ پیشینه و مبانی نظری جامعه شناسان مهارت های ارتباطی را شامل توانایی ها، دانش ها و رفتارهایی می دانند که برای احساس شادمانی و موفقیت در زندگی آموخته می شوند، این مهارت ها انسان را قادر می سازند تا با موقعیت های زندگی سازگاری یافته ، بر آنها تسلط داشته باشد.
پژوهش های انجام شده در خارج از کشور در ارتباط با تأثیر آموزش مهارت های ارتباطی بر سلامت اجتماعی و روانی افراد نشان می دهد که این آموزش ها عمدتأ بر روی شیوه های مقابله با استرس متمرکز بوده است (گری ١، ٢٠١٧: ٤٥).
هم چنین تحقیقات نشان داده است که آموزش گروهی مهارت های ارتباطی می تواند در کاهش فشارهای اجتماعی و نیز مقابله با استرس ها مؤثر باشد (میقانی ، ١٣٨٥؛ هاتفیلد٢، ٢٠١٥).
بنابراین می توان نتیجه گرفت آموزش های عملی مهارت های ارتباطی در محیط کار بر افزایش کنترل استرس و فشارهای اجتماعی افسران پلیس راهور مؤثر بوده است .
(طارمیان ، ١٣٩٦: ٦٤) نتایج پژوهش حاضر نشان داد که آموزش های عملی مهارت های ارتباطی پلیس با مردم در کنترل استرس افسران پلیس راهور مؤثر بوده است .