چکیده:
در عصر حاضر، با رشد فرهنگ مصرفی و رسانههای ارتباط جمعی، بدن اهمیت بسیاری یافته است. هدف از انجام این پژوهش، بررسی تأثیر استفاده از برندهای ورزشی خارجی لوکس بر مدیریت بدن با تأکید بر نقش میانجی غرور فیزیکی و نفوذ اجتماعی درمیان ورزشکاران بود. روششناسیپژوهشازنظرهدف،کاربردی،ازحیثنحوةگردآوریاطلاعات، میدانی و ازنوعهمبستگیاستکهمـبتنـیبرمدلسازیمعادلات ساختاریبانرمافزار اسمارت پی.ال.اس. سه است. جامعة آماری، ورزشکاران مجموعههای ورزشی شهرداری کرج بودند. تعداد 380 نفر به روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری پرسشنامه بود که چند تن از اساتید مدیریت ورزشی روایی صوری و محتوایی آن را بررسی کردند و پس از اعمال اصلاحات، از آن استفاده شد. یافتهها نشان داد که استفاده از برندهای ورزشی خارجی لوکس بر مدیریت بدن اثرگذار بود. همچنین، استفاده از برندهای لوکس با نقش میانجی غرور فیزیکی و نفوذ اجتماعی بر مدیریت بدن مؤثر بود؛ اما این اثرگذاری بهواسطة غرور فیزیکی نسبت به نفوذ اجتماعی در سطح بالاتری قرار داشت؛ بنابراین، عواملی مانند غرور فیزیکی و نفوذ اجتماعی در گرایش ورزشکاران به مدیریت بدن و اقدام آنها برای مدیریت بدن و نیز استفاده از برندهای ورزشی خارجی لوکس مؤثر هستند. آنها بهدلیل احساس نیاز به نمایشدادن بدن موردپسند و توجه جامعه و نیز نشاندادن پایگاه اجتماعی و اقتصادی خود، به مدیریت بدن و استفاده از برندهای ورزشی خارجی لوکس گرایش پیدا میکنند.
In the present age, the body has become very important with the growth of consumer culture and mass communication media. The purpose of this study was to investigate the effect of using luxury outdoor sports brands on body management, with emphasis on mediating the role of physical pride and social influence among athletes. The methodology of the research is from the perspective of the applied objective, in terms of collecting field information, and the correlation type that is based on the structural equation modeling with the smart pls3 software. The statistical population was athletes of sports complexes in Karaj Municipality. A total of 380 people was selected by random sampling. A tool for measuring the questionnaire, whose factual and content validity was examined by some of the sports management professors and after the corrections. The findings showed that the use of luxury outdoor sports brands is influential on body management. Also, the use of luxury brands with the mediator role of physical pride and social influence also influenced body management, but this effect was due to physical pride relative to social influence at a higher level. Therefore, factors such as physical grasses and social influence are effective in the attitude of athletes in the management of the body and the use of luxury outdoor sports brands. They tend to focus on the management of the body and the use of luxury outdoor sports brands because of the need to show and show the body and the community's luck and show their socio-economic status.
خلاصه ماشینی:
تأثير استفاده از برندهاي ورزشي خارجي لوکس بر مديريت بدن با تأکيد بر نقش ميانجي غرور فيزيکي و نفوذ اجتماعي درميان ورزشکاران 3 رسول مرادي هزاري ١، حسين منصوري ٢ ، سعيد صادقي بروجردي ١.
هدف از انجام اين پژوهش ، بررسي تأثير استفاده از برندهاي ورزشي خارجي لوکس بر مديريت بدن با تأکيد بر نقش ميانجي غرور فيزيکي و نفوذ اجتماعي درميان ورزشکاران بود.
Tenenhaus, Vinzi, Chatelin & Lauro نتايج جدول شمارة پنج و ميزان اثرهاي مستقيم و غيرمستقيم براي تمام مسيرها، نشان دهندة اثرگذاري مناسب و تأييد نتايج هستند؛ بنابراين ، ميتوان گفت که استفاده از برندهاي ورزشي لوکس اثرگذاري مناسبي به صورت مستقيم و به واسطۀ غرور فيزيکي و نفوذ اجتماعي بر مديريت بدن درميان جامعۀ موردبررسي دارد.
پژوهشگران گوناگون در محافل علمي گوناگون ، اين پديده را به دليل گسترش فراگير و نتايج فردي و اجتماعي آن مطالعه کرده اند؛ براين اساس ، مسئلۀ اصلي پژوهش حاضر نيز بررسي تأثير استفاده از برندهاي ورزشي خارجي لوکس بر مديريت بدن ، با تأکيد بر نقش ميانجي غرور فيزيکي و نفوذ اجتماعي درميان ورزشکاران بوده است .
Sociological explanation of factors affecting body management with emphasis on visibility (Case study: Men in Tehran).
Factors Affecting Body Management Among Women, International Conference on Behavioral Sciences and Social Studies, Tehran.
Sociological factors affecting brand use among women referring to shopping centers in Tehran.
The Effect of Using Luxurious Foreign Sports Brands and Body Management, with Emphasis on Mediating Role of Vanity Physical and Social Influence among Athletes.