چکیده:
این پژوهش با هدف تعیین تأثیر شاخصهای اقتصادی کشورها بر روی عملکرد آنها در یونیورسیادهای تابستانی 1999 تا 2015 دانشجویان جهان صورت گرفت. با مطالعة ادبیات پژوهش پنج متغیر تولید ناخالص داخلی، سرانۀ تولید ناخالص داخلی، نرخ تورم، ضریب جینی و نرخ بیکاری بهعنوان شاخصهای اقتصادی کشورها انتخاب شدند. جمعآوری دادههای متغیرهای مستقل پژوهش از طریق سایت معتبر بانک جهانی صورت گرفت. مدالهای کسبشده توسط هر کشور نیز بهعنوان عملکرد ورزشی در نظر گرفته شد که از طریق فیزو جمعآوری شد. روش پژوهش، توصیفی- تحلیلی بود و دادههای پژوهش طی سالهای 1999 تا 2015 (طی 9 دوره برگزاری رقابتها) جمعآوری شد. جامعة آماری تحقیق 97 کشور بود که از این میان، 69 کشور بهعنوان نمونۀ آماری انتخاب شدند. در ابتدا برای بررسی ایستایی (مانایی) دادهها از آزمون لوین، لین، چو استفاده شد و در نهایت برای تجزیهوتحلیل دادهها از روشهای اقتصادسنجی (پنل نامتوازن) استفاده شد. نتایج نشان داد از میان عوامل اقتصادی شناساییشدة پژوهش، شاخصهای تولید ناخالص داخلی، سرانۀ تولید ناخالص داخلی، تورم و میزان بیکاری، بر عملکرد ورزشی کشورها مؤثرند. بنابراین مسئولان ورزش کشور میتوانند با در نظر گرفتن این عوامل برنامهریزیهای لازم را در جهت موفقیت در ورزش دانشجویی بهکار بندند.
The purpose of this study was to determine the impact of economic indicators of countries on their performance in the Summer Universiades 1999-2015. By studying the research literature, five variables of GDP, GDP per capita, inflation rate, GINI coefficient and unemployment rate were selected as economic indicators of the countries. Data collection of independent variables was done through the World Bank's World Wide Web site. Medals earned by each country were also considered as sporting activities, which were collected through FISU. The research method was descriptive-analytical and data collected during the years 1999 to 2015 (over 9 courses). The statistical population of this study was 97 countries, of which 69 were selected as statistical samples. Initially, Levin, Lin, and Chu tests were used to examine the static data. Finally, econometric methods (unbalanced panel) were used to analyze the data. The results showed that among the identified economic factors, GDP, GDP per capita, inflation, and unemployment rates affect the performance of countries. Therefore, the sports authorities of the country can, with these factors, apply the necessary plans for the success of student sport.The purpose of this study was to determine the impact of economic indicators of countries on their performance in the Summer Universiades 1999-2015. By studying the research literature, five variables of GDP, GDP per capita, inflation rate, GINI coefficient and unemployment rate were selected as economic indicators of the countries. Data collection of independent variables was done through the World Bank's World Wide Web site. Medals earned by e