چکیده:
هدف از انجام این پژوهش، کشف تجارب کمالگرایانه دانشجویان دکتری دانشکده علومتربیتی و روانشناسی دانشگاه شیراز از برنامههای درسی آموختهشده این دانشکده بود. طرح پژوهشی در این مطالعه از نوع کیفی و روش مورد استفاده از نوع پدیدارشناسی بود. مشارکتکنندگان بالقوه این پژوهش، دانشجویان دکتری رشتههای مختلف دانشکده علومتربیتی و روانشناسی دانشگاه شیراز بودند که با رویکرد نمونهگیری هدفمند با تکنیک معیار، تعداد 36 نفر از آنها انتخاب گردید. روش گردآوری دادههای این پژوهش، مصاحبه نیمه ساختاریافته وارائه پرسشنامههای بازپاسخ بارویکرد بافت نگارانه بود. پساز دستهبندی، کدگذاری دادهها و تحلیل مضامین صورت گرفت. یافتههای این پژوهش حاکی از آن بود پیامدهای حاصل از تجارب کمالگرایی این دانشجویان در چهار مضمون سازماندهنده سطح اول تقسیمبندی شدند که شامل اهداف خودمدار، اهداف دگرمدار، اهداف جامعهمدار و کمالگرایی منفی است. اهداف خودمدار، دگرمدار و جامعهمدار هریک دارای چهار مضمون سازماندهنده سطح دوم شامل اهداف علمی، تحصیلی، شخصیتی-اخلاقی و حرفهای تقسیم شدند. همچنین کمالگرایی منفی خود دارای دو مضمون سازماندهنده سطح دوم با عناوین موانع شخصی عدم تحقق کمال و موانع تحصیلی عدم تحقق کمال تقسمبندی شدند. نتایج این پژوهش نشانداد که پیامدهای حاصل از تجارب کمال دانشجویان، بهطورکلی به پنج پیامد علمی، تحصیلی، حرفهای، شخصیتی/ اخلاقی و پیامدهای منفی تقسیمبندی شدند.
The aim of this study was to discover the perfectionism experiences of Ph.D. Students at the faculty of education and psychology of Shiraz University from the learned curriculum at this faculty.The research project was qualitative type and method used was phenomenological. The potential participants of the study were Ph.D. students of the faculty of education and psychology of Shiraz University which 36 person were selected by meaningful sampling method with standard technique.The method of data collection in this study was a semi-structured interview with re-contextualization method.After the division the data coding was done and then using the theme analysis method. The findings indicated that the consequences of the perfectionism experiences of students in four themes of first level organizer divided into self-oriented goals, other oriented goals, socially-prescribed goals and negative perfectionism. Self-oriented,Other–oriented and Socially –prescribed goals each has four second level organizing themes: scientific goals.personality and morally goals. academic goals professional goals.Negative perfectionism also has two levels of organization of the second level: personal barriers fail to fulfill perfection,educational barriers fail to fulfill perfection. The results showed that the outcomes of the students perfectionist experience were divided into five outcomes: scientific, academic, professional, personality/ moral outcomes and negative outcomes.