چکیده:
پژوهش حاضر به بررسی اثربخشی برنامه آموزش حس عدد بر بهبود مهارتهای عددی و پیشرفت تحصیلی ریاضی دانشآموزان دیرآموز پایه اول دبستان پرداخته است. روش پژوهش از نوع نیمهآزمایشی و طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل بود. با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده و از میان دو مدرسه ویژه دانشآموزان مرزی منطقه ۷ شهر تهران، ۲۰ دانشآموز بهعنوان نمونه پژوهش انتخاب و پس از همتاسازی به شیوه کاملا تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند. بهمنظور ارزیابی مهارتهای عددی، از فرم معلم آزمون حسعددی جردن (۲۰۰۷)، و برای ارزیابی میزان پیشرفت تحصیلی درس ریاضی، از یک آزمون محققساخته در دو فرم موازی، استفاده شد. آزمودنیهای گروه آزمایش بهمدت ۵ هفته (۱۰جلسه ۴۵ تا ۶۰ دقیقهای و ۲ بار در هفته) تحت آموزش یک برنامه حس عدد قرار گرفتند. نتایج تحلیل کوواریانس چندمتغیره نشان داد که برنامه مداخله آموزش حس عدد، بر مهارتهای عددی و پیشرفت تحصیلی ریاضی آزمودنیهای گروه آزمایش بهگونه معنیداری تاثیر داشته و منجر به افزایش آن شده است (05/ 0> p). نتایج این پژوهش نشان داد که برنامه آموزش حسعدد میتواند بهعنوان یک روش موثر برای بهبود مهارتهای عددی و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دیرآموز کلاس اول دبستان مورد استفاده قرار گیرد
The Effectiveness of teaching number sense program on improvement number sense ability and math achievement of first grade slow learner students was studied. The research method is semi-experimental and pre test –posttest with control groups design. Using random stage sampling method,20 girl and boy student were selected from two special schools in Tehran- Iran and devided in two equal experiment and control groups randomly.Jordan number sense test and a researcher maded math achievement test were used as research tools in all experimental conditions. The experimental group received the number sense program for 10 sessions, (each session 60 minutes ,two times for each week). Covariance analysis showe , the number sense program can improve both number sense and math achievement for experiment group(P
خلاصه ماشینی:
نتایج تحلیل کوواریانس چندمتغیره نشان داد که برنامه مداخله آموزش حس عدد، بر مهارت های عددی و پیشرفت تحصیلی ریاضی آزمودنیهای گروه آزمایش به گونه معنیداری تأثیر داشته و منجر به افزایش آن شده است (٠٠٥>p).
نتایج این پژوهش نشان داد که برنامه آموزش حس عدد میتواند به عنوان یک روش مؤثر برای بهبود مهارت های عددی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دیرآموز کلاس اول دبستان مورد استفاده قرار گیرد.
recovery program میدهند، مداخلات بهنگامی که هدف آن ها آموزش مفاهیم و مهارت های بنیادی ریاضی است ، بر کارکردهای ریاضی دانش آموزان اثرات مطلوبی داشته است (سود و جیتندرا، ٢٠١١؛ چارد و همکاران ، ٢٠٠٥؛ پوشنه ، شریفی و معتمد یگانه ، ١٣٩٤).
همچنین سود و جیتندرا (٢٠١١)، به مطالعه اثربخشی برنامه آموزش حس عدد بر مهارت های عددی با هدف پیشگیری از مشکلات یادگیری ریاضی دانش آموزان پیش دبستانی پرداختند.
برای نمونه قاسمی و همکاران (١٣٩٦) به بررسی اثربخشی آموزش راهبردهای شمارش و بازشناسی عدد بر مهارت های عددی کودکان پیش دبستانی در معرض خطر مشکلات یادگیری ریاضی پرداختند.
بحث و نتیجه گیری پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی برنامه آموزش حس عدد بر بهبود مهارت های عددی و پیشرفت تحصیلی ریاضی دانش آموزان دیرآموز پایه اول دبستان انجام گرفت .
نتایج این پژوهش نشان داد که برنامه آموزش حس عدد بر مهارت های عددی و پیشرفت تحصیلی ریاضی موثر بوده و منجر به بهبود آن ها شده است .
Number sense: Rethinking athematic instruction for student with mathematical disabilities.
Number sense: Rethinking arithmetic instruction for students with mathematical disabilities.