چکیده:
گرایش به کتاب و مطالعه، از عوامل مهم رشد جوامع و میزان دستیابی به اطلاعات، از مولفه های توسعه ملی قلمداد می شود. عادت به مطالعه و داشتن روحیه پژوهش، معمولا در دوران مدرسه شکل می گیرد و از آن جایی که ارائه راهکارهای عملی برای توسعه کتابخوانی، می تواند مفاهیم درسی را عمیق و وسیع کند، بنابراین پرداختن به این مساله اهمیت و ضرورت خاصی دارد. هدف این اقدام پژوهی، تلاش برای تقویت فرهنگ مطالعه و پژوهش در بین دانش آموزان مدرسه عصمت گرماب بوده است. اقدام پژوهی در سال تحصیلی 98-97 در پایه ششم، در آموزشگاه دخترانه عصمت(دوره دوم)، واقع در شهر گرماب از توابع استان زنجان و با فراوانی46 نفر انجام شده است. پژوهشگران با استفاده از روش های علمی با هدف کسب داده های لازم جهت شناسایی عوامل موثر در مساله، از منابع گوناگون تحقیق، نظیر همکاران، دانش آموزان و والدین، کتب تخصصی و اینترنت بهره برده اند. پس از تجزیه و تحلیل داده ها، راه حل هایی قابل اجرا ارائه گردید. برخی از آن ها عبارت اند از: برگزاری کارگاه مقاله نویسی برای دانش آموزان، طرح معلم یار، جلسات نقد و بررسی فیلم، برگزاری جلسات توجیهی برای اولیا دانش آموزان، کارگاه آموزش فنون مطالعه و کتابخوانی (تلخیص، یادداشت برداری، طبقه بندی)،تشکیل میز گرد با دانش آموزان، بازدید دانش آموزان از کتابخانه و کانون پرورش فکری. با اجرای راه حل های فوق پژوهشگران موفق گردیدند، تاحدودی دانش آموزان را به انجام فعالیت های پژوهشی و مطالعه کتب غیر درسی علاقه مند سازند. در پایان این نتیجه حاصل شد که می توان با استفاده از روش های متنوع و خلاق و نیز برقراری روابط منطقی و دوستانه با دانش آموزان، آن ها را به انجام فعالیت های رسمی و غیر رسمی کلاسی علاقه مند ساخت.
خلاصه ماشینی:
با توجه به اهمیت موضوع مطالعه و پژوهش در مدارس این طرح اقدام پژوهی در آموزشگاه عصمت(دوره دوم) شهر گرماب بر روی 46 نفر دانش آموز کلاس ششم صورت گرفته است.
زهرا جعفری و همکاران در اقدام پژوهی خود با عنوان"ارتقای میزان علاقه مندی دانش آموزان پایه ششم به مشارکت در پروژه های علمی" که در سال ۱۳۹۴ انجام دادند، با استفاده از شش راهبرد شامل ۱-اجرای تمامی آزمایش ها و فعالیت های کلاسی با توجه به اهمیت به کسب تجربه های دست اول در کلاس علوم ۲- اجرای پروژه های تحقیقاتی در مدرسه و خانه در بین تمام دانش آموزان ۳-استفاده از رایانه و آزمایشگاه مجازی در کلاس ۴-تلفیق درس علوم با واقعیت های زندگی ۵- تبدیل فضای آموزشی کلاس به مرکز علمی تحقیقاتی ۶- تشویق والدین به همکاری در انجام پروژه های علمی در منازل با توجه به امکانات موجود.
انتخاب راه حل های پیشنهادی پس از گردآوری داده های لازم از طریق مطالعه کتاب ها، مصاحبه با والدین و همکاران، مشاهده رفتار دانش آموزان، به تجزیه و تحلیل آن ها پرداخته، ضمن تبادل نظر با همکاران به راه حل های پیشنهادی زیر دست یافتم: برگزاری کارگاه مقاله نویسی برای دانش آموزان طرح معلم یار و استفاده از خود دانش آموزان برای تدریس جلسات نقد و بررسی فیلم برگزاری جلسات توجیهی برای اولیا دانش آموزان کارگاه آموزش فنون مطالعه و کتابخوانی (تلخیص، یادداشت برداری، طبقه بندی) بازدید از کانون سهروردی شهر گرماب و تشکیل میز گرد با دانش آموزان در هفته پژوهش بازدید دانش آموزان از کتابخانه منطقه در هفته کتابخوانی انشا نویسی با استفاده از تحلیل عکس مناظره دانش آموزان به زبان شعر 8.
Journal of Research in Reading, v41 n4 p657-679.