چکیده:
هدف از انجام پژوهش حاضر طراحی برنامه آموزش مفاهیم ریاضی مبتنی بر رایانه به منظور بهبود ادراک دیداری فضایی دانشآموزان دارای اختلال ریاضی و مقایسه اثربخشی آن با روش آموزش سنتی بوده است. روش پژوهش حاضر نیمه آزمایشی و با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بوده است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشآموزان پسر مشغول به تحصیل در دبستانهای دولتی دوره اول ابتدایی منطقه پانزده شهر تهران در سال تحصیلی 96-1395 بوده است. حجم نمونه این پژوهش شامل 45 نفر است که به روش نمونه گیری هدفمند انجام گرفت که در این میان 15 دانش آموز در گروه آزمایش برنامه آموزشی رایانه ای،15 دانش آموز در گروه آزمایش به روش سنتی و 15 دانش آموز در گروه کنترل جای گرفتند. به منظور تجزیه و تحلیل دادههای این پژوهش از آزمون کولموگروف – اسمیرنف و شاپیروویلک، تی مستقل و کواریانس استفاده شده است. ابزار پژوهش شامل آزمون ادراک دیداری فضایی فراستیگ با سطح پایایی 69/0 و برنامه آموزشی رایانه ای با سطح پایایی 71/0 بوده است. مقایسه میانگینهای تعدیل شده نمرات ادراک دیداری- فضایی گروه آزمایش با کنترل اختلاف نمره 93/22 نمره ای را نشان میدهد که در سطح 001/0 معنی دار می باشد. با جمع بندی این نتایج می توان بیان نمود که آموزش از طریق برنامه آموزشی مفاهیم ریاضی مبتنی بر رایانه بر بهبود ادراک دیداری - فضایی دانشآموزان موثر بوده است. مقایسه میانگینهای تعدیل شده نمرات ادراک دیداری- فضایی گروههای سنتی با برنامه آموزشی اختلاف نمره 130/11 نمره ای را نشان میدهد که در سطح 001/0 معنی دار می باشد. این تفاوتها به شکلی است که همواره میانگین گروه برنامه آموزشی رایانه ای بیشتر از گروه سنتی است.
The purpose of this study was to Designing computer-based Educational program of math concepts and comparing its effectiveness with the traditional method on spatial visual perception students. The research method is semi-experimental and with pre-test and post-test design with control group. The statistical population of this study included all male students studying in elementary schools in the fifth district of Tehran during the school year of 2016-2017. The sample size of this study consisted of 45 people who were selected through purposeful sampling. Among them, 15 students in the experimental computer program, 15 students in the experimental group and 15 students in the control group. Kolmogorov-Smirnov and Shapirovylak, T-test and covariance tests were used to analyze the data of this study. The research tool was the Frosty Space Spatial Perception Test with a reliability of 0. 69 and a computer training program with a reliability level of 0.71. Comparison of moderated averages of the visual-spatial perceptions of the experimental group with the control of the difference in the score shows a score of 93.22, which is significant at the level of 0.001. By summing up these results, it can be stated that education through computer-based math concepts has been effective in improving the visual-spatial perception of students. Comparison of the moderated averages of the visual-spatial perceptions of traditional groups with the educational curve shows the difference between the score of 130.11 and the level of 0/001. These differences are such that the average of the group of computer training programs is always higher than the traditional one.
خلاصه ماشینی:
با جمع بندی این نتایج می توان بیان نمود این فرضیه تایید شده است و آموزش از طریق نرم افزارآموزش ی مفاهیم ریاضی مبتنی بر رایانه بر بهبود ادراک دیداری - فضایی دانش آموزان موثر بوده است .
بر همین اساس باید گفت یافته های پژوهش های انجام شده خارج کشور، شواهد اولیه ای را از مزیت های نرم افزارهای رایانه ای پایه گذاری می کنند مبنی بر اینکه با توجه به قابلیت افزایش زمانی و نیز تعداد کوشش های هر مرحله ، می توان میزان توجه و مدت زمانی که کودکان دچار اختلال ریاضی به هر تکلیف اختصاص می دهند را افزایش داده و دانش ریاضی آنان را تقویت نمود لذا با توجه به مطالعات ذکر شده ، در حوزه تقویت ادراک بینایی و فضایی کودکان بواسطه فناوری رایانه ای و ارتباط تنگاتنگ آن با مشکلات یادگیری ریاضی، اهمیت تحقیق در این زمینه به خوبی روشن میگردد و انجام چنین مداخلاتی میتواند زمینه پیشرفت تحصیلی این دانش آموزان و درنهایت زمینه کاهش مشکلات هیجانی مخرب آن ها را فراهم آورد و با توجه به استقبال کودکان از بازیهای رایانه ای و فضاهای انگیزشی گرافیکی آن که عمدتا وارداتی هستند، طراحی نرم افزاری داخلی و بومی سازی شده که بتواند مفاهیم ریاضی را بصورت بازی به کودکان آموزش دهد ضروری است .
با جمع بندی این نتایج می توان بیان نمود این فرضیه تایید شده است و آموزش از طریق نرم افزار آموزشی مفاهیم ریاضی مبتنی بر رایانه بر بهبود ادراک دیداری - فضایی دانش آموزان دارای اختلال ریاضی موثر بوده است .