چکیده:
زمینه و هدف: اضطراب اجتماعی و رفتارهای پرخاش گرانه از جمله مشکلات رایج دوره کودکی هستند که دانش آموزان دبستانی با آن مواجه می شوند و در سال های اخیر برای درمان آنها، مداخلات روانشناختی مختلفی مورد بررسی قرار گرفته اند. پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر بازیدرمانی شناختی - رفتاری بر اضطراب اجتماعی و رفتارهای پرخاشگری کودکان دبستانی انجام شد.
روش: نوع مطالعه این پژوهش نیمه آزمایشی )پیش آزمون - پس آزمون با گروه گواه( بود. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی
دانش آموزان دبستانی پسر و دختر شهر تبریز در سال تحصیلی97-1396 بود. از این جامعه تعداد 30 دانش آموز که تشخیص اضطراب اجتماعی و پرخاشگری را دریافت کرده بودند، با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای به عنوان نمونه مورد مطالعه انتخاب، و
به صورت تصادفی ساده در گروه های آزمایش و گواه ) 15 نفر در هر گروه( جایده ی شدند. هر دو گروه مقیاس اضطراب اجتماعی لایبویتز برای کودکان و نوجوانان ) 2003 ( و پرسشنامه پرخاشگری کودکان دبستانی شهیم ) 1385 ( را در مراحل پیش آزمون و پس آزمون تکمیل کردند. گروه آزمایش هشت جلسه )هفته ای یک جلسه به مدت 8 هفته( بازیدرمانی شناختی- رفتاری را به صورت گروهی دریافت کرد و
گروه گواه مداخله ای دریافت نکرد. داده ها با استفاده از تحلیل کوواریانس چندمتغیره و تک متغیره در نرم افزارSPSS23 .تحلیل شدند.
یافته ها: بر اساس یافتهها، بین میانگین نمرههای پس آزمون گروه آزمایش و گواه تفاوت معنی داری وجود دارد و بازیدرمانی شناختی- رفتاری باعث کاهش اضطراب اجتماعی (d=0/37،P=0/001 ) پرخاشگری جسمانی (d=0/35،P=0/001 ) پرخاشگری واکنشی کلامی و
فزون کنشی (d=0/47،P=0/001 ) و پرخاشگری رابطه ای (d=0/30،P=0/001 ) در گروه آزمایش شده است.
نتیجه گیری: بر اساس نتایج به دست آمده از این مطالعه می توان نتیجه گیری کرد که دانش آموزان در فرایند بازیدرمانی شناختی- رفتاری
نحوه برقراری ارتباط مناسب با سایر همسالان را می آموزند و بدین ترتیب رفتارهای پرخاشگرانه و اضطراب اجتماعی آنها به تدریج، کاهش می دهند
Background and Purpose: Social anxiety and aggressive behaviors are common childhood problems that have been studied in different ways in recent years. The purpose of this study was to determine the effect of cognitive-behavioral play therapy on social anxiety and aggressive behaviors in primary school children.
Method: This research was a quasi-experimental study (pretest-posttest with control group). The statistical population of this study included all male and female primary school students in Tabriz in the academic year of 2018-2018. From this papulation, 30 students who had received social anxiety and aggression diagnoses were selected using multistage cluster sampling method and were randomly assigned to experimental and control groups (15 individuals in each group). Both groups completed the Liebowitz Social Anxiety Scale for Children and Adolescents (2003) and Shahim Primary School Aggression Questionnaire (2006) in the pre-test and post-test stages. The experimental group received eight sessions (one session per week for 8 weeks) of group cognitive-behavioral play therapy and the control group did not receive any intervention. Data were analyzed using univariate and multivariate analysis of covariance.
Results: Based on the findings, there was a significant difference between the mean scores of the experimental and control groups, and cognitive-behavioral play therapy reduced social anxiety (p=0.001, d=0.37), Physical aggression (p=0.001, d=0.35), Verbal and functional reactive aggression (p=0.001, d=0.47) and relational aggression (p=0.001, d=0.30) in the experimental group.
Conclusion: Based on the results of this study, it can be concluded that students in the process of cognitive-behavioral play therapy learn how to communicate well with other peers and thereby gradually reduce their aggressive behaviors and social anxiety.