چکیده:
امروزه صنعت گردشگری بهعنوان یک صنعت پیشرو در جهان توسعه فراوان یافته است و بسیاری از کشورها با بهرهگیری از فاکتورهای جذب توریسم همچون سیستم مبلمان شهری زیبا و با کیفیت به تقویت حرکتهای توریستی خود پرداخته و وضعیت خود را بهویژه از بعد اقتصادی بهبود میبخشند. بر این باور در تحقیق فراروی، نقش مبلمان شهری در توسعه گردشگری شهر ساری بررسی و راهکارهایی برای توسعه پایدار گردشگری ارائه میگردد. این پژوهش از نوع پژوهش توصیفی- تحلیلی بوده و جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه شهروندان شهر ساری در سال 1391 که بر طبق فرمول کوکران تعداد 384 نفر بهعنوان نمونه بهطور تصادفی مورد پرسش قرار گرفتند. پس از جمعآوری اطلاعات میدانی از طریق ابزار پرسشنامه، روابط بین متغیرهای پژوهش از طریق آمارههای توصیفی (جداول فراوانی، نمودارها و...) و آمارههای استنباطی (آزمون ضریب همبستگی اسپیرمن) در قالب نرمافزار Spss مورد بررسی قرار گرفته است. آنالیز انجام شده از طریق آزمون نشان داده که بین متغیرهای مبلمان شهری و توسعه گردشگری و نیز بین متغیرهای زیباسازی مبلمان شهری و جذب گردشگر در شهر ساری رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. بهطوریکه 5/87 درصد شهروندان تاثیرگذاری کیفیت فضا و مبلمان شهری در توسعه گردشگری شهر ساری و نیز 1/89 درصد از شهروندان تاثیرگذاری وضعیت زیباسازی مبلمان شهری به لحاظ بصری در جذب گردشگر را متوسط تا خیلی زیاد ارزیابی نمودهاند. بنابراین با زیباسازی و بالابردن کیفیت فضا و مبلمان شهری در شهر میتوان شاهد جلب و جذب هرچه بیشتر گردشگر و نیز توسعه گردشگری بود.
Today, tourism industry has been expanded as an expanding industry in the world. Many countries have been preceded in the rein forcemeat of their tourism movement by using of tourism factors and improving their situation especial economic dimension. According to this belief in the ultraism research, the role of urban furniture is investigated in Sari city's tourism expanding, and strategies are presented for permanent tourism expanding. This study is a kind of descriptive – analytic research. Statistical population included the whole Sari's citizens in 1391 which according to Kokaran formula, 384 individuals were asked as a random sample. After collecting field data through questionaries’ instrument, the relationship between variables were investigated by descriptive statistics (frequency tables, graphs and ...) and inferential statistics (spearman cohesion coefficient test) in the form of SPSS. The analysis which was done by test showed that there is a positive and meaningful relationship between urban furniture variables and tourism expanding. Also this relationship is between the beatification of urban furniture variables and tourism attraction in Sari city. %87.5 citizens evaluated the effectiveness of space quality and urban furniture of tourism expanding in Sari and %89.1 citizens evaluated the effectiveness of beautification the urban furniture condition from the point of view the visual in tourist attraction from average to very high. Therefore, by beautification and increasing the space quality and urban furniture in city, it can be viewer to absorb and attract more tourist and tourism expanding
خلاصه ماشینی:
مطالعه موردی: شهرساری رضا لحمیان1، مهدي عبوري2، معصومه براري*3 1استادیار دانشگاه پیام نور، مرکز بابل 2کارشناسارشد جغرافیا و برنامهریزي توریسم، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ساري 3دانشجوي دکتري جغرافيا و برنامهریزي شهري، دانشگاه شهيد بهشتي تهران تاريخ دريافت: 2/11/92 ؛ تاريخ پذيرش: 2/4/93 چکیده امروزه صنعت گردشگری بهعنوان یک صنعت پیشرو در جهان توسعه فراوان یافته است و بسیاری از کشورها با بهرهگیری از فاکتورهای جذب توریسم همچون سیستم مبلمان شهری زیبا و با کیفیت به تقویت حرکتهای توریستی خود پرداخته و وضعیت خود را بهویژه از بعد اقتصادی بهبود میبخشند.
بهطوریکه 5/87 درصد شهروندان تاثیرگذاری کیفیت فضا و مبلمان شهری در توسعه گردشگری شهر ساری و نیز 1/89 درصد از شهروندان تاثیرگذاری وضعیت زیباسازی مبلمان شهری به لحاظ بصری در جذب گردشگر را متوسط تا خیلی زیاد ارزیابی نمودهاند.
در ذیل به نمونههایی از تحقیقات که در زمینه مبلمان شهری انجام شده اشاره میشود: اسلامیراد، قربان، قاسمی، یاسر در مقاله ای تحت عنوان نقش و مبلمان شهری در ساماندهی و زیبا سازی فضاهای گردشگری شهری، 1390 این گونه بیان مینمایند: طی چند سال اخیر برای نخستین بار در ایران در مورد اجزای مبلمان شهری ضوابطی تدوین گردید که هدف آن نظم بخشی به مدیریت و نصب برخی از موارد مبلمان شهری و زیبا سازی بوده است.
(رجوع شود به تصویر صفحه) شکل 7- درصد فراوانی پاسخ شهروندان از تاثیر گذاری مؤلفههای زیبایی مبلمان شهری به لحاظ بصری در جذب گردشگر به شهر ساری نتایج مربوط به آزمون فرضیهها آزمون فرضیه اول: (به نظر می رسد بین مبلمان شهری و توسعه گردشگری در شهر ساری رابطه معنا داری وجود دارد): برای سنجش متغیرها و آزمون فرضیه فوق از ضریب همبستگی اسپیرمن استفاده شده است.