چکیده:
با توجه به موضوع پژوهش مسئله این پژوهش این مقوله میباشد که چگونه گردشگران بر حسب خصوصیات دموگرافیکی- اجتماعی از قبیل جنسیت، سن، وضعیت تأهل، تحصیلات، درآمد و اشتغال سطوح متفاوت رضایت رااز ابعاد محصول گردشگری جنگلی روستایی قرق تجربه کردهاند در همین راستا هدف از پژوهش حاضر ارزیابی رضایت گردشگران از عملکرد ابعاد محصول مقاصد گردشگری و براساس ویژگیهای دموگرافیکی و اجتماعی از قبیل جنسیت، سن، وضعیت تأهل، سطح تحصیلات، درآمد و اشتغال است. روش پژوهش حاضر توصیفی- تحلیلی و بر مبنایی راهبرد پیمایشی انجام رسیده و از ابزار پرسشنامه و روش مصاحبه برای جمعآوری دادههای مورد نیاز استفاده شده است. سنجش روایی و پایایی ابزار تحقیق مبتنی بر دو روش اعتبار محتوا (نظرخواهی از کارشناسان و متخصصان) و آزمون آلفای کرونباخ (مقدار آلفا برابر 9/0) بوده است. در مجموع 200 پرسشنامه بین اعضای نمونۀ (گردشگران) به روش نمونهگیری در دسترس توزیع شده و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. نتایج آنالیز تطبیقی گویای عدم وجود سطوح متفاوت رضایت گردشگران از عملکرد ابعاد محصول گردشگری پارک جنگلی روستایی قُرق از توابع شهرستان علیآبادکتول برحسب جنسیت، وضعیت تأهل و درآمد است. در مقابل رضایت گردشگران برحسب سن و سطح تحصیلات برای تصویر از مقصد و براساس اشتغال برای تسهیلات مقصد معنادار است. علاوهبراین، نتایج آنالیز همبستگی نیز گویای عدم تأثیرگذاری معنادار جنسیت، سن، وضعیت تأهل، سطح تحصیلات، درآمد و اشتغال بر رضایت گردشگران است. نتایج این تجزیه و تحلیل به دستاندرکاران و مسئولان این پارک کمک خواهد کرد تا با طراحی استراتژیهای مؤثر رضایت گردشگران را تقویت نمایند.
Investigating the newest statistics and information indicates that the annual growth of tourism industry is ascending. in the event that the number of tourists in the year of 2013 with the growth rate of 5%, is equal to 1.780 billion people The purpose of this study is to assess tourists’ satisfaction with performance of dimensions of destination of tourism product & based on the Scio-demographics characteristics such as gender, age, marital status, level of education, income, and occupation. This research is based on descriptive-analytic method, and a self-administrated questionnaire was used as a survey instrument. The validity and reliability of the survey instrument were based on two methods, content validity (specialists and experts’ attitudes) and Cornbach’s alpha (α =0.9). In total, 200 questionnaires were distributed among the sample chosen by convenience sampling method. The data were analyzed by SPSS version 20.0. The results of the comparative analysis indicated that there was no different level of tourist satisfaction based on gender, marital status, and income with the performance of dimensions of Ghorogh Forest Park tourism product. In contrast, there was a significant difference in tourist satisfaction based on age, level of education for destination image, as well as in destination facilities based on occupation. Moreover, the results of the correlative analysis implied that gender, age, marital status, level of education, income, and occupation did not affect the tourists’ satisfaction significantly. The results of this analysis will help decision makers and officials of the Park to enhance tourists’ satisfaction by designing effective strategies. Keywords: Tourism destination, Tourism product, Tourists’ satisfaction, Tourist profile, Ghorogh Forest Park.
خلاصه ماشینی:
تأثیر عملکرد ابعاد محصول مقاصد گردشگر بر رضایتمندی گردشگران یک آنالیز تطبیقی- همبستگی برحسب خصوصیات دموگرافیکی و اجتماعی علیرضا خواجهشاهکوهی1*، سیدمحمد موسوی پارسایی1 2دانشیار گروه جغرافیا، دانشگاه گلستان 2دانشجوی دوره دکتری جغرافیا و برنامهریزی روستایی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران تاریخ دریافت: 19/8/94 ؛ تاریخ پذیرش: 12/2/95 چکیده با توجه به موضوع پژوهش مسئله این پژوهش این مقوله میباشد که چگونه گردشگران بر حسب خصوصیات دموگرافیکی- اجتماعی از قبیل جنسیت، سن، وضعیت تأهل، تحصیلات، درآمد و اشتغال سطوح متفاوت رضایت رااز ابعاد محصول گردشگری جنگلی روستایی قرق تجربه کردهاند در همین راستا هدف از پژوهش حاضر ارزیابی رضایت گردشگران از عملکرد ابعاد محصول مقاصد گردشگری و براساس ویژگیهای دموگرافیکی و اجتماعی از قبیل جنسیت، سن، وضعیت تأهل، سطح تحصیلات، درآمد و اشتغال است.
علاوه براین، تاکنون مطالعهای که در آن رضایت گردشگر برحسب ویژگیهای دموگرافیکی-اجتماعی، از ابعاد محصول مقاصد گردشگری مورد بحث و تجزیه و تحلیل قرار بگیرد گزارش نشده است؛ بنابراین برای پر کردن این خلاء مطالعاتی در ادبیات گردشگری کشور این پژوهش حاضر با عنوان "ارزیابی رضایت گردشگران از ابعاد محصول مقاصد گردشگری: یک آنالیز برحسب ویژگیهای دموگرافیکی - اجتماعی" در پی پاسخگویی به این پرسش پژوهشی است: "چگونه گردشگران بر حسب خصوصیات دموگرافیکی - اجتماعی از قبیل جنسیت، سن، وضعیت تأهل، تحصیلات، درآمد و اشتغال سطوح متفاوت رضایت را از ابعاد محصول گردشگری جنگلی-روستایی قرق تجربه کردهاند؟ مبانی نظری محصول مقاصد گردشگری: تاکنون ماهیت سازۀ محصول مقاصد گردشگری در بین محققان و بازاریابان عرصۀ گردشگری مورد بحث و تبادل نظر بوده است و علیرغم گذر مدت زمانی طولانی تا به امروز محققان حوزۀ گردشگری نتوانستهاند تعریفی جامع و مانع از آن ارائه نمایند.
Conceptualizing tourist satisfaction at the destination level, International Journal of Culture, Tourism and Hospitality Research.