Skip to main content
فهرست مقالات

رویکرد سیستمی مدیریت رسانه: واقعیت‌ها و بایسته‌ها

نویسنده:

(16 صفحه - از 45 تا 60)

چکیده:

مدیریت رسانهء عنوان یک رشته دانشگاهی است که با مدیریت بر رسانه و فراپندهای آن در ارتباط است. گستردگی این رشته شامل طیف وسیعی از رسانه‌ها شامل: رسانه‌های نوشتاری» دیداری» شنیداری» مجازی و الکترونیکی و شفاهی و مطالعات مربوط به آن‌ها نیازمند داشتن به مفهوم و محتوایی است» که مورد قبول همگان باشد. در دنیای کنونی که نقش رسانه‌ها در قدرت نرم هر کشور و ثبات و اقتدار آن بسیار مهم و تاثیرگذار آموزش داده می‌شود و سرفصل دروس نیز بر این مبنا تصویب شده است. در این تحقیق با بررسی سوابق اسنادی و کتابخانه‌ای مدیریت رسانه در اسناد وزارت علومء تحقیقات و فناوری» نگاه آنان را به مدیریت رسانه و به عبارتی بخش اول تحقیق که واقعیت‌ها استء به دست آید. سپس با مطالعه تطبیقی با یکی از رشته مدیریت خدمات بهداشتی سعی گردید کاستی‌های ان رشته به هست آید. همیدنین بر اساس مدل ارتباطی, لاسول و نظریه سیستمی نیازمندی‌ها و بایسته‌های این رشته مهم مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت, که در این خصوص از روش رجوع به نخبگان و اخذ نظرات آنان داده‌ها وجمع‌آوری و دسته‌بندی گردید. بررسی‌ها نشان داد که در اسناد راهبردی و اهداف آموزشی شورای عالی برنامه‌ریزی مدیران ارشد آموزشی کشور قرار گرفته است. در حالی که مدیریت رسانه مفهوم گسترده‌تری را شامل می‌شود و رویکرد اقتصادی یکی از زمینه‌های مهم آن به شمار می‌رود. تنوع و پیچیدگی انواع رسانه نیازمند داشتن تخصص» دانش و مهارت علمی متناسب با هر رسانه است. لذا ضمن بررسی نواقص موجود در مدیریت رسانه مانند نداشتن دوره‌های کارشناسی, نداشتن گرایش‌های تخصصی و غیره پیشنهادهایی برای ارتقای جایگاه علمی و کاربردی این دانش بسیار مهم و کلیدی و همچنین لزوم آموزش واحدهای درسی با موضوعات مخاطب‌شناسی, رسانه‌شناسی, دانش‌های اجتماعی و غیرد ارائه گردید.

کلیدواژه ها:

رویکرد سیستمی ،ارتباطات ،واقعیت‌ها ،مدیریت رسانه ،بایسته‌ها


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است ورود پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.