Skip to main content
فهرست مقالات

تاثیر اخلاق حرفه‌ای اساتید تربیت‌بدنی عمومی بر انگیزش پیشرفت دانشجویان دختر در فعالیتهای ورزشی

نویسنده مسئول:

نویسنده:

علمی-پژوهشی (وزارت علوم)/ISC (14 صفحه - از 407 تا 420)

چکیده:

هدف: هدف از انجام این پژوهش، بررسی تأثیر اخلاق حرفه‌ای اساتید تربیت‌بدنی عموی دانشگاهها بر انگیزش پیشرفت دانشجویان دختر در فعالیتهای ورزشی بود. روش: روش پژوهش توصیفی- همبستگی بود که با روش معادلات ساختاری انجام شد. جامعۀ آماری پژوهش شامل کلیۀ دانشجویان دانشگاههای دولتی، آزاد و پیام نور یاسوج به تعداد 760 نفر است که در نیمسال تحصیلی 97-1396 درس تربیت‌بدنی عمومی یا ورزش را گذارنده‌اند. حجم نمونۀ آماری بر اساس جدول مورگان و روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای حدود 260 نفر برآورد شد. ابزار گردآوری داده‌ها در این پژوهش شامل پرسشنامۀ اخلاق حرفه‌ای اساتید تربیت‌بدنی عمومی سلیمی(1395) و پرسشنامۀ انگیزش پیشرفت در فعالیت بدنی گیل و دیتر(1988) است. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از تی تک‌نمونه‌ای و معادلات ساختاری استفاده شد. یافته‌ها: مدل پیشنهادی برازش خوبی دارد و اخلاق حرفه‌ای اساتید تربیت‌بدنی عمومی بر انگیزش پیشرفت دانشجویان دختر در فعالیت بدنی تأثیر می‌گذارد. نتیجه‌گیری: باید با تأسیس انجمن تخصصی تربیت‌بدنی عمومی دانشگاهها و تدوین اساسنامۀ اخلاق حرفه‌ای اساتید دروس تربیت‌بدنی عمومی و برپایی کارگاههایی برای افزایش اخلاق حرفه‌ای اساتید، موجب تقویت انگیزۀ پیشرفت در فعالیت ورزشی در بین دانشجویان دختر شد.

The purpose of this study is to investigate the effect of professional ethics of faculty members of physical education of universities on the motivation for the progress of female students in sports activities. Method: The method is descriptive correlational study using structural equation modeling. The statistical population of the study consisted of all students of public, Azad and PNU students in Yasuj that in the second semester of the academic year 97-96, they set up general education or sport lessons.According to the statistics, 760 students were trained at the universities.The sample size was estimated to be 260, based on the Morgan table. The questionnaires were distributed by stratified random sampling.The data collection tools was a questionnaire. Data analysis at two levels of descriptive statistics (Frequency, percentage, mean and standard deviation) and inferential statistics (Kolmogorov-Smirnov test, single-sample t-test and structural equations). Results: The findings show that the proposed model has a good fit for the impact of professional ethics on the student's motivation to participate in physical activity, and this was a good predictor of the motivation for progress.According to the fact that physical activity is one of the factors affecting the health of tutors can create professional ethics in this field Provides student participation in leisure time and bring them health.

کلیدواژه ها:

اخلاق حرفه‌ای ،دانشجویان دانشگاه ،انگیزۀ پیشرفت

Professional Ethics ،motivation of progressing ،university students


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.