چکیده:
تحقیق حاضر به منظور "ارائه مدل برنامه ریزی استراتژیک دانشگاه های آزاد اسلامی استان فارس" با هدف شناخت مؤلفه های اصلی و فرعی و نشان دادن تعامل و ترکیب اثرات محیطی (اجتماعی-فرهنگی،سیاسی و اقتصادی ) انجام شده است. این پژوهش از نوع مطالعات تحقیق و توسعه به شمار می رود و همچنین روش تحقیق مورد استفاده توصیفی- پیمایشی است.جامعه آماری شامل همه رؤسا، معاونان، مدیران کل و اعضای هیأت علمی دانشگاه های آزاد استان فارس با رشته تحصیلی مدیریت گرایش های مختلف و علوم انسانی به غیر از مدیریت و دارای مرتبه علمی استاد، دانشیار، استادیار و یا مربی می باشند که 194 نفر از آنان، نمونة ما را تشکیل می دهند. اطلاعات میدانی تحقیق از طریق پرسشنامه جمع آوری و با استفاده از" تحلیل عاملی"، "تحلیل واریانس"و "محاسبه آزمون t برای مؤلفه های اصلی و فرعی" مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. یافته های تحقیق نشان داده است که مدل برنامه ریزی استراتژیک دانشگاه های آزاد اسلامی استان فارس دارای شش مؤلفه اصلی یعنی ارزش ها و باورهای حاکم، تعیین ماموریت، تعیین چشم اندازها، اهداف کلان، تعیین استراتژی، تدوین برنامه عملیاتی و شش مؤلفة فرعی یعنی تحلیل فرصت های محیطی، تحلیل تهدیدهای محیطی، تحلیل قوت ها و ضعف ها، برنامه ریزی استراتژیک و ارزشیابی استراتژیک است و درجه تناسب آن 2/75% حاصل شده است.
The purpose of this study was to provide "a strategic planning model for Islamic Azad universities of Fars province" with the aim of identifying the main and sub components and showing the interaction and combination of environmental (socio-cultural, political and economic) effects. This study is a research and development (R & D) study and its research method is a descriptive-survey one. The statistical population includes all the Chancellors, Vice- Chancellors, General Directors and Faculty members of Fars Azad Universities, whose majors were management with different sub disciplines and other humanities field, except for the management. The participants’ academic ranks were professor, associate professor, assistant professor or instructor. The study sample consisted of 194 of these Professors. The research data has been analyzed using "factor analysis", "analysis of variance" and "t- test" for both the "main and sub-components”. The research findings show that the strategic planning model of Islamic Azad universities in Fars province has six main components: ruling values and beliefs, mission designation, perspectives, macro goals, strategy determination, development of the operational program, and the six sub-components were the analysis of Environmental opportunities, environmental threats analysis, strengths and weaknesses analysis, strategic planning and strategic assessment, and the degree of its appropriateness was 75.2%.
خلاصه ماشینی:
٢- تجزیه و تحلیل نقد علمی نتایج بررسی ادبیات تحقیق و تلفیق مولفه های اصلی شناسایی شده ، و نیز استخراج مولفه های فرعی و ادغام موارد مشابه و اصلاح آن ها، به منظور تدوین مدل اولیه و پیشنهادی برنامه ریزی استراتژیک دانشگاهی (متناسب با خصوصیات و شرایط دانشگاه های آزاد اسلامی استان فارس )، تحت نظر استادان راهنما و مشاور.
حال ، می توان این سوال را مطرح کرد که آیا میانگین این مؤلفه ها با میانگین فرضی(٧٠ درصد حداکثر امتیاز هر مؤلفه ) تفاوت دارد؟ برای این منظور، میانگین هر مؤلفه محاسبه شد و با میانگین فرضی مربوط به همان مؤلفه مقایسه گردید یافته ها ی پژوهش ١-تحلیل واریانس و واریانس استخراج شده مؤلفه ها به تفکیک مشخصات فردی و سازمانی نمونه های تحقیق به همراه محاسبه آزمون t بر اساس بررسی سوابق تحقیق ، و اسناد بالادستی از جمله : سندچشم انداز، برنامه های پنج ساله توسعه و برنامه ششم توسعه و نقشه جامع علمی کشور و با توجه به سند چشم انداز در افق ١٤٠٤ و ضمن بررسی ادبیات و سوابق پژوهشی داخلی و خارجی ، الگوی مقدماتی برنامه ریزی استراتژیک آموزش عالی جهت دانشگاه های آزاد استان فارس را تدوین گردید.
جدول شماره ٢ نتایج تحلیل واریانس مولفه ها را نشان می دهد: (رجوع شود به تصویر صفحه) ب – واریانس استخراج شده مؤلفه های مدل برنامه ریزی استراتژیک دانشگاههای آزاد استان فارس : پرسشنامه تحقیق دارای ١٩١ گویه مستخرج از نظریه هاو مطالعات انجام شده در حوزه مدیریت و برنامه ریزی استراتژیک آموزش عالی و دانشگاه ها بوده است .
Academic strategy: The management revolution in American higher education; JHU Press.