چکیده:
سیستم مدیریت منابع انسانی در وزارت امور خارجه، بعنوان یک دستگاه حاکمیتی انسان محور، از اهمیت خاصی برخوردار است. همچنین زیر سیستم تأمین منابع انسانی در بین سایر زیر سیستمها، جایگاه ویژه ای دارد. در این تحقیق، که با هدف تبیین مؤلفههای سنجش کیفیت سیستم تأمین منابع انسانی وزارت امور خارجه، و با بهرهگیری از روش آمیخته انجام شده، پس از مطالعات نظری و مصاحبه با خبرگان، معیارهای مورد نظر شناسائی شده و سپس پرسشنامه دووجهی تنظیم و بین اعضاء جامعه نمونه 306 نفری، که به روش تصادفی، از جامعه آماری استخراج شده، توزیع و سپس دیدگاه آنان در مورد وضعیت موجود و مطلوب، استعلام شده و با استفاده از نرم افزارهای اس پی اس اس و لیزرل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و برای ارزشیابی ماتریس همبستگی از شاخص های کفایت نمونهبرداری(KMO) و آزمون خی دو استفاده شده و در نهایت، 30 مؤلفه سنجش کیفیت سیستم تامین، به عنوان نتیجه، شناسائی و مشخصاً در پاسخ به سؤال تحقیق مبنی بر این که «مؤلفههای سنجش کیفیت سیستم تأمین منابع انسانی وزارت امور خارجه کدامند؟»، ارائه شده است.
The human resource management in the Ministry of Foreign Affairs as a human-centered governing body is of special importance. The human resource recruitment as a subsystem enjoys a special position in comparison with other subsystems. The main objective of this research is finding the quality measurement model of the human resource recruitment management system in the Ministry of Foreign Affairs in order to answer the research question, “what is the quality measurement model of the human resource recruitment system in the Ministry of Foreign Affairs?”. This research is an applied research and uses the survey method. After the theoretic studies and interviews with the experts, specific criteria were identified based on which a two-dimensional questionnaire was prepared. The questionnaires were then distributed in a sample group of 306 persons who were randomly chosen from the statistical population (official employees) whose views were taken about the status quo and the desirable status which were accordingly analyzed by SPSS and Lisrel software. In order to measure the correlation matrix, the sampling quality indices (KMO) and the Chi-squared test were utilized. In order to analyze the data, the descriptive statistics (frequency and average percentage) and interpretive statistics (variance and structural equations) were used and finally in conclusion seven factors consisting of 45 recruitment system quality measurement indices in the form of a conceptual model were identified and delivered in response to the question, “ what is the human resource recruitment system quality model of the Ministry of Foreign Affairs?”.
خلاصه ماشینی:
در اين تحقيق ، که با هدف تبيين مؤلفه هاي سنجش کيفيـت سيسـتم تـأمين منـابع انسـاني وزارت امور خارجه ، و با بهره گيري از روش آميخته انجام شده ، پس از مطالعـات نظـري و مصـاحبه بـا خبرگـان ، معيارهاي مورد نظر شناسائي شده و سپس پرسشنامه دووجهـي تنظـيم و بـين اعضـاء جامعـه نمونـه ٣٠٦ نفري، که به روش تصادفي، از جامعه آماري استخراج شده ، توزيع و سپس ديدگاه آنان در مـورد وضـعيت موجود و مطلوب ، استعلام شده و با استفاده از نـرم افزارهـاي اس پـي اس اس و ليـزرل مـورد تجزيـه و تحليل قرار گرفته و براي ارزشيابي ماتريس همبستگي از شاخص هـاي کفايـت نمونـه بـرداري(KMO) و آزمون خي دو استفاده شده و در نهايت ، ٣٠ مؤلفه سنجش کيفيت سيستم تامين ، به عنوان نتيجـه ، شناسـائي و مشخصاً در پاسخ به سؤال تحقيق مبني بر اين که «مؤلفه هاي سنجش کيفيت سيستم تأمين منـابع انسـاني وزارت امور خارجه کدامند؟»، ارائه شده است .
هدف اين تحقيق تبيين معيارهاي سنجش کيفيت سيستم مديريت تامين منـابع انسـاني وزارت امور خارجه است که متناسب با آن ، اين سوال مطرح مي شود که مؤلفه هاي سـنجش کيفيـت سيستم تأمين منابع انساني کدامند؟ مباني نظري براي انجام اين تحقيق پيشينه هاي متعددي مورد مطالعه قرار گرفت که به چنـد مـورد از آنهـا اشـاره ميشود.
در جدول زير شاخص هاي توصـيفي سـؤالات (شـامل همبسـتگي سـؤال بـا کـل پرسشنامه و ضرايب پايايي بقيه سؤالات با حذف هر سؤال ) براي «معيارهاي تشخيص کيفيت سيستم تأمين منابع انساني آورده شده است .