چکیده:
چکیده هدف اصلی این پژوهش، تعیین میزان اثربخشی آموزش راهبردهای شناختی – فراشناختی بر تغییر سطح سبکهای حل مساله و تفکر ارجاعی دانشآموزان دوره متوسطه دوم شهر خرمآباد بود. این پژوهش به صـورت شـبهتجربـی بـود کـه در آن از طـرح پـیشآزمـون - پـسآزمـون بـا گـروه کنتـرل اسـتفاده شـد. نمونـه پـژوهش 40 آزمـودنی بـود کـه از میـان دانـشآمـوزان دختـر دبیرسـتانی شـهر خرمآباد انتخـاب و بـه صـورت تصـادفی در گـروههـای آزمـایش و گواه گمارده شـدند. در مرحله مداخله گروه آزمایش به مدت 8 جلسه 2 ساعته تحت آموزش راهبردهای شناختی – فراشناختی قرار گرفتند. در طی این مدت گروه کنترل هیچ نوع مداخلهای دریافت نکرد. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه تفکر ارجاعی و سبکهای حل مساله در مراحل پیشآزمون و پسآزمون برای دو گروه آزمایشی و گواه استفاده شد. دادههای پژوهش با روش تحلیل کواریانس تجزیه و تحلیل شدند. نتایج تحلیل کوواریانس تفاوت معنیداری بین دو گروه نشان داد. یافتهها نشان داد که آموزش راهبردهای شناختی – فراشناختی در تغییر سطح تفکر ارجاعی و سبکهای حل مساله دانشآموزان، اثربخش بوده است. بنابراین میتوان گفت، چنانچه معلمان به آموزش راهبردهای شناختی – فراشناختی آگاهی وتسلط پیدا کنند، میتوانند به کاهش تفکر ارجاعی و افزایش استفاده از سبکهای حل مساله دانشآموزان کمک کنند.
Abstract: The aim of this study was to determine the effectiveness of cognitive – metacognitive strategies education the difference of Problem solving styles and referential thinking in high school female students in the second Khorramabad. this quasi-experimental study in which the pretest - posttest control group was used. The sample consisted of 40 subjects among female high school students Khorramabad were selected and randomly assigned to experimental groups (cognitive – metacognitive strategies education) and control group were assigned. Intervention in the experimental group for 8 sessions of 2 hours Intervention cognitive strategies - were metacognitive. During this period, the control group received no intervention. To collect the data from the questionnaire referred thinking and Problem solving styles in the pretest and posttest for both test and control groups were used. Data were analyzed using of covariance. analysis showed significant differences between the two groups. Results showed that cognitive – metacognitive strategies education in increasing the level referential thinking and Problem solving styles is effective. Therefore, it can be said that as teachers learn and master the cognitive-meta-cognitive strategies of teaching, they can help reduce referral thinking and increase the use of student problem solving style.
خلاصه ماشینی:
اثربخشی آموزش راهبردهای شناختی – فراشناختی بر سبک های حل مساله و تفکر ارجاعی دانش آموزان دختر کامران پورمحمد قوچانی؛ عزت اله قدم پور؛ مهدی یوسف وند؛ پیمان پادروند؛ آرمان آج چکيده هدف اصلي اين پـژوهش ، تعيـين ميـزان اثربخشـي آمـوزش راهبردهـاي شـناختي – فراشناختي بر تغيير سطح سبک هاي حل مسأله و تفکـر ارجـاعي دانـش آمـوزان دورة متوسطه دوم شهر خرم آباد بود.
Lisa, Jacque, Frank, Karissa and Jean 4.
Nair, Palmer, Aleman and David 12.
Melanie, Diane, Deryn and Reginald 4.
Drost, Vander, Hemert, Penninx and Spinhoven 10.
نتايج مطالعات ديگر نيز نشان داده است که آموزش راهبردهاي شـناختي و فراشناختي به طور معناداري باعث کاهش ميزان تفکر منفي تکراري و ناکارآمدي ادراک شده در بين دانش آموزان افسرده مي شـود(گولک و دوهرتـي ٢، ٢٠١٣).
بحث و نتيجه گيري پژوهش حاضر با هـدف بررسي اثربخشي آموزش راهبردهاي شناختي – فراشناختي بـر تغييـر سطح سبک حل مسأله و تفکر ارجاعي دانش آموزان دختر دورة متوسـطه دوم شـهر خـرم آبـاد انجام شده است .
يافتـه هـاي پـژوهش حاضر نشان داد که CMST باعث افزايش سطح استفاده از سبک هاي حل مسأله گروه آزمايش نسبت بـه گـروه گواه شده است .
Cognitive and metacognitive strategy training in word learning: Mutual exclusivity and inferential thinking?
Cooperation learning: reducing inferential thinking skills through cooperative learning and Cognitive and metacognitive strategy training.
Structure Relationship between Self-imaginary Academic Resiliency, and conition - Meta-cognition strategy Beliefs with Self- regulatory Learning in Pre-university Girl Students in Rasht City .