چکیده:
حکمرانی خوب بر طبق جدیدترین تعریف بانک جهانی، در اتخاذ سیاستهای پیشبینی شده آشکار و صریح دولت (که نشاندهنده فعالیتهای دولت است) بوروکراسی شفاف، پاسخگویی دستگاههای دولتی در قبال فعالیتهای خود، مشارکت فعال مردم در امور اجتماعی و سیاسی و نیز برابری همه افراد در برابر قانون تبلور مییابد. انجمن بینالمللی تامیناجتماعی (ISSA) از جمله نهادهای بینالمللی محسوب میشود که موضوع حکمرانی خوب را در مجموعه رهنمودها و دستورالعملهای تخصصی گنجانده و برای هیاتمدیره و مدیریت سازمانهای تامیناجتماعی در دنیا پنج پایه اصلی و اساسی از جمله؛ پاسخگویی، شفافیت، قابلیت پیشبینی، مشارکت و پویایی را تنظیم و تدوین کرده و بر فرآیند اجرای آنها نظارت میکند. نوشتار پیش رو به تبیین مفهوم حکمرانی خوب در ادبیات حقوقی و تحلیل مفهوم سهجانبهگرایی در سازمان تامیناجتماعی و ارکان آن، پیششرطهای تحقق سهجانبهگرایی، نقش دولت در تحقق سهجانبهگرایی، موانع قانونی تحقق سهجانبهگرایی در ایران و در نهایت اصلاح ساختار و برقراری سهجانبهگرایی واقعی و ارائه راهکارهایی جهت تحقق هر چه واقعیتر و بیشتر سهجانبهگرایی در تامین اجتماعی به منظور توسعه شاخصهای حکمرانی خوب (به ویژه تحولات پاسخگویی و شفافیت) میپردازد.
خلاصه ماشینی:
موانـع و چالش هايي شامل : عدم تهيه و تدوين و ابلاغ اصول و سياست هاي کلي نظـام در حـوزه رفـاه و تامين مبتني بر اصول ٣، ٢١،٤٣،٢٩ قانون اساسي و سند چشم انداز عدم تبيين و جايگـاه رفـاه و تأمين اجتماعي در"الگويي اسلامي ايراني پيشرفت " فقدان يک نهاد ناظر و تنظيم کننده مقررات بيمه هاي اجتماعي کشور (رگولاتوري بيمه هاي اجتماعي کشور) عدم تمـايز بـين سـازمان هـاي بيمه گر اجتماعي از منظر ماهيت و مديريت (بصورت يک جانبه – دولتي – دو جانبه – دولـت و کارمند – و سه جانبه – دولت ، کارفرما و کارگر) عدم تفکيک و تمايز بين سازمان هاي بيمـه گـر اجتماعي از منظر مالکيت (بيت المال يا حق الناس ) در مراجع قانونگـذاري و اجرايـي و محـاکم ◊ 158 قضايي پايين بودن ضريب نفوذ بيمه و همچنين عدم کفايت آگاهيها و دانش عمومي نسبت به بيمه در کشور نقـص در اجـراي صـحيح اصـول فراگيـري، جامعيـت و کفايـت خـدمات ، بـروز فعاليت هاي مضاعف و موازي، هم پوشاني، تکرار و تداخل امور سـاختارهاي و در نتيجـه کـارکرد ناقص نظام رفاه و تامين اجتماعي عدم استفاده بهينـه و حـداکثري از ظرفيـت هـا، قابليـت هـا و سرمايه هاي بالفعل و بالقوه سازمان ها و صندوق هاي بيمه گر اجتماعي فقدان نظام جامع مديريت و ساماندهي انفال و عدم سهم بري متناسب حوزه رفاه و تامين اجتماعي از منابع حاصل از انفال فقدان هدفمندسازي واقعي و هوشمند سازي يارانه هاي اجتماعي براي اطمينان از اصابت آن بـه جامعه هدف واقعي مبتني بر آزمون وسع و با رويکرد توانمنـد سـازي فقـدان پايگـاه اطلاعـات ، پنجره واحد خدمت و سامانه جامع و يکپارچه در حوزه رفـاه و تـامين اجتمـاعي فقـدان شناسـه ، ماحصل تصميمات و اقدامات چندين دهه اسـت .