چکیده:
هدف پژوهش حاضر، طراحی برنامه درسی مبتنی بر توسعه پایدار و اعتبارسنجی آن از دیدگاه متخصصان بوده است. روش پژوهش حاضر، روش تحلیل محتوای کیفی با رویکرد استقرایی بوده است. جامعه آماری پژوهش متشکل از سه گروه اسناد، متخصصان در زمینه توسعه پایدار در دانشگاههای شهر تهران و متخصصان برنامه درسی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در این حوزه بود. برای تعیین حجم نمونه مورد نیاز از نمونهگیری هدفمند استفاده شد. ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامه محقق ساخته و تحلیل اسناد بود. روایی محتوایی مصاحبه با استفاده از نظر متخصصین مطالعات برنامه درسی به دست آمد. نتایج تحلیل دادهها در طی سه مرحله، کدگذاری باز، کدگذاری نظری و کدگذاری انتخابی انجام شد و اعتبارسنجی الگوی ارائهشده از روش دلفی استفاده شد.
خلاصه ماشینی:
از ديدگاه اسلامي و با توجه به جهان بيني اسلام درباره تعريف توسعه اقتصـادي آورده شود اين است که توسعه اقتصادي، جرياني است که در آن با بهره گيـري از انديشـه هـاي جامع نگر و عقلاني برآمده از حقايق هستي، فنون و روش هاي علمي پيشـرفته ، از منـابع انساني و مادي جامعه در راستاي تأمين رفاه بشـر و دسـتيابي بـه کمـال شايسـته مقـام ارائه مدل برنامه درسي مبتني بر توسعه پايدار از ديدگاه قرآن کريم /٢٦٧ انسان ، استفاده بهينه صورت گيرد(خليليان ، ١٣٨٤: ٦) ﴿وأعدوالهم مااستطعتم من قوة ومن رباط الخيل ترهبون به عدوالله وعدوکم ﴾(انفال / ٢٣): «و شما(اي مؤمنان ) در مقـام مبـارزه بـا آن کافران خود را مهيا کنيد و تا آن حد که بتوانيد از آذوقه و تسليحات و آلات جنگي و اسبان سواري زين کرده براي تهديد و تخويف دشمنان خدا و دشـمنان خودتـان فـراهم سازيد».
ارائه مدل برنامه درسي مبتني بر توسعه پايدار از ديدگاه قرآن کريم /٢٧٣ مايکل تودارو، نويسنده شهير کتاب «اقتصاد و توسعه » و از چهره هاي شناخته شده در عرصه اقتصاد، بر اين عقيـده اسـت کـه : توسـعه از نظـر انديشـمندان علـوم اقتصـادي و اجتماعي، به معناي ارتقاي مستمر کل جامعه و نظم اجتماعي به سوي زنـدگي بهتـر يـا انسانيتر است ؛ اما توسعه اي که نيازمنـديهـاي حاضـر را بـدون لطمـه زدن بـه توانـايي نسل هاي آتي در تأمين نيازهاي خود بـرآورده مـيسـازد، توسـعه پايـدار گوينـد(تودارو، .