چکیده:
بدون تردید پیدایش سکه یکی از مهمترین دستاوردهای جامعهی بشری است که تسهیل در مبادلات تجاری و اقتصادی را بههمراه داشت. رواج سکه، معیار مبادلات و بازرگانی بین انسانها و جوامع را شفافتر نمود. هدف پژوهش حاضر این است که با مطالعهی سکههای دورهی ایلخانی، نقوش و عناصر بصری بهکار رفته در تزئینات آنها بهمنظور دستیابی به ارتباط با دین، زبان، خط و کاربردشان در تبادلات تجاری و فرهنگی مشخص شود. این پژوهش بهلحاظ هدف «بنیادی- نظری» و بهلحاظ روش از نوع «تحلیل محتوا» و براساس آراء «اروین پانوفسکی» به خوانشی آیکونوگرافیک از نقوش و عناصر بصری سکههای مغول ایلخانی میپردازد. شیوهی جمعآوری اطلاعات و دادهها بهصورت «کتابخانهای-آرشیوی» است. پرسش پژوهش این است که، عناصر بصری حاکمبر نقوش تزئینی ضربشده برروی سکههای ایلخانی چه هستند؟ نتایج این پژوهش حاکی از آن است که سکههای بهجامانده از ابتدای دورهی ایلخانی، دارای نوشتههایی بهخط اویغوری و زبان مغولی است؛ عباراتی چون «لااله الاالله» و «محمد رسولالله» بههمراه القاب سلاطین مغول به خط فارسی نیز برروی سکهها مشاهده میشوند. بر تعدادی سکههای دورهی ایلخانی، نام دوازده امام، بهویژه امامعلی؟ع؟ بهچشم میخورد. پس از گرایش سلاطین مغول به مذهب تسنن، سکهها نیز از این امر تأثیر پذیرفتند و نام ائمه و نام خلفای راشدین بر آنها نقش بست. همانند دورههای پیشین اسلامی، نقوش جانوران و گیاهان بههمراه کتیبههای قرآنی در تزئین سکهها بهکار رفتهاند. در کل، نوشتههایی مرتبط با مذهب شیعی و تسنن، قابهای تزئینی هندسی متشکل از دایره و مربع، نقوش گیاهی و نقوش جانوری با کاربری تمغا، بیشترین نمودهای بصری بهکار رفته در سکههای دورهی ایلخانی هستند.
In this research, we study the iconoclastic coins of the period. Necessity is one of the most important branches of archeology. The aim of the study is to study the coins of many different political, economic, social, religious and artistic dimensions of societies and governments. The significance of this historical data has led to the study of the disadvantages of one of Iran's most important historical periods, the Ilkhani period. Considering the diversity and abundance of students of this period and their use in political, religious, social and economic fields, the study of coins of this period was the basis of this research. In order to analyze the results of this research, coins of Internet sites, "Ilkan coins" have been used. All coins were set in a table and features such as text and coin designs. In the study of the Ilkhani era, we have seen a change in the design and variety of motifs, the research is based on the "substantive-theoretical" goal and the "content analysis" method and based on the iconography of Irwin Panoffsky's views. The method of collecting information and data is "library-archives". The research problem is: How did the decorative elements and decorations on the coin patches affect the religion and culture of the Ilkhanids? The results of this study indicate that the first coins from this era have writings in the Uighur line and Mongolian language. On the coins of this period, the name of the twelve Imams, especially Imam Ali (AS), is to be seen. Therefore, the Shi'a of the Mongol rule is quite clear in a lamb from time to time. Afterwards, with the tendency of the Mongol Sultans to the Sunni religion, the coins were also affected by this, and the name of the Imams was removed from them and the name of the Rafsheid Caliphs was taken over by them.