چکیده:
امروزه با توجه به روند روزافزون تغییر و تحولات محیطی، سازمانها و شرکتها، برای پاسخگویی اثربخش به نیازهای محیطی خویش نیازمند کارآفرینی استراتژیک هستند. کارآفرینی و مدیریت استراتژیک به رشد و تولید ثروت منجر میشوند. این پژوهش، به بررسی نقش کارآفرینی استراتژیک در شناسایی و کشف فرصتهای کارآفرینی در شرکتهای شهرک صنعتی یزد، پرداخت. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی 240 مدیر عامل و معاونین و سرپرستان ارشد شرکتهای شهرک صنعتی یزد بودند. با توجه به قاعده هومن، نمونهای به اندازه 150 نفر انتخاب شد. در این پژوهش از دو پرسشنامه کارآفرینی استراتژیک و پرسشنامه بررسی وضعیت کارآفرینی (از حیث وضعیت موجود و تلاش برای رسیدن به ایده آلها)، (اقتباس شده از پرسشنامه استاندارد ویژگیهای شخصیتی اسدالله کردنائیچ و پرسشنامه استاندارد کارآفرینی سازمانی مارگاریت هیل)، در سازمان، استفادهشد. برای آزمون فرضیهها، از معادلات ساختاری و نرم افزار لیزرل، استفاده شد. نتایج پژوهش نشان میدهد تاثیر کارآفرینی استراتژیک و ابعاد آن بر شناسایی و کشف فرصتهای کارآفرینی، مثبت و معنیدار است.
Today, due to the increasing trend of environmental change and changes, organizations and companies need strategic entrepreneurship to effectively meet their environmental needs. Entrepreneurship and strategic management lead to the growth and production of wealth. This study examined the role of strategic entrepreneurship in identifying and discovering entrepreneurial opportunities in Yazd Industrial Town companies. The statistical population of this study included all 240 CEOs, deputies and senior managers of companies in Yazd Industrial Park. According to Hooman's rule, a sample of 150 people was selected. In this study, two strategic entrepreneurship questionnaires and entrepreneurship status review questionnaire (in terms of current status and efforts to achieve ideals), (adapted from the standard questionnaire of Assadollah Kordanic's personality traits and Margarit Hill's standard organizational entrepreneurship questionnaire), in the organization. Was used. Structural equations and laser software were used to test the hypotheses. The results show that the impact of strategic entrepreneurship and its dimensions on identifying and discovering entrepreneurial opportunities is positive and significant
خلاصه ماشینی:
بنابراين ، شرکت ها، با شناسايي فرصت ها در محيط خارجيشان و سپس توسعه مزيت هاي رقابتي براي استفاده از آن ها، ثروت ايجاد ميکنند (موحد منش و آقاجاني ، ١٣٩١).
با توجه به مطالب گفته شده ، مسئله اصلي اين پژوهش ، بررسي نقش کارآفريني استراتژيک در شناسايي و کشف فرصت هاي کارآفريني است .
کارآفريني استراتژيک هم کارآفريني و هم مديريت استراتژيک رويکردهايي هستند که با ارائه مدل ها و ابزارهاي متنوع اين امکان را براي کسب وکارها به وجود آورده اند تا با بهره برداري از فرصت هايي که در محيط کسب وکارشان درک کرده اند، تحول ايجاد کنند، کسب وکارها را توسعه داده و درنهايت به خلق ارزش بپردازند.
کارآفرينان توانايي شناخت فرصت هايي را دارند که به نظر مي رسد افراد عادي آنها را نمي بينند و در کشف آنها ناتوانند و مديريت استراتژيک با در اختيار قرار دادن ابزارها و مدل هاي مختلف ، کارآفرينان را قادر خواهند ساخت تا از اين فرصت هاي شناسايي شده براي معرفي محصولات و خدمات نو و سودمند براي بازار رقابتي بهره بگيرند و در نهايت با تکيه بر قابليت هاي رقابتي ، ارزش خلق کنند؛ بنابراين کارآفريني استراتژيک يکي از کليدي ترين ابزارهاي در دست صاحبان کسب وکارها و کارآفرينان براي شروع ، توسعه و احياي کسب وکار است (آدامز و سيکس ، ٢٠١٣).
با توجه به مباني نظري يادشده ، فرضيه اين پژوهش ، بدين شکل ارائه ميشود: - کارآفريني استراتژيک بر شناسايي و کشف فرصت هاي کارآفريني، تاثير مثبت و معنيدار، دارد.