چکیده:
از میان ردیهنویسان قرن پنجم هجری، ابنحزم اندلسی از جایگاه ویژهای برخوردار است. درحالیکه برخی از محققان غربی و پژوهشگران مسلمان ابنحزم را به عنوان پایهگذار علم ادیان تطبیقی معرفی میکنند. برخی دیگر به خاطر شیوه کلامی و ماهیت جدلی آثار انتقادی او نظریه فوق را صحیح نمیدانند. در این پژوهش که به روش تحلیلی توصیفی صورت گرفته، به منظور آگاهی از جایگاه واقعی و نقش این متفکر بزرگ مسلمان در علم مطالعه ادیان، انتقادات ابنحزم بر مسیحیت در کتاب «الفصل»، به صورت موردی، مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج حاصل از این پژوهش نشان میدهد شیوه کار ابنحزم در «الفصل» بر روشی علمی و نظاممند دلالت میکند و میتوان آن را اولین اثر روشمند انتقادی در زمینه ادیان دانست، اما به دلیل ماهیت جدلی نوشتهها، برخی استدلالهای سطحی و ارجاعات غیردقیق، نمیتوان «الفصل» را در زمره کتابهای علمی و بیطرفانه به معنای امروزین آن به حساب آورد.
Among the fifth-century (Hijri) writers who wrote in rejection of a subject, Ibn Hazm has a specific position. While some Western and Muslim scholars refer to Ibn Hazm as the founder of the science of comparative religions, others do not consider the above theory to be correct because of the theological method and controversial nature of his critical works. In this analytical-descriptive study, in order to know the real position and role of this great Muslim thinker in the study of religions, Ibn Hazm's critiques of Christianity in the book "Al-Fasl" are examined on a case-by-case basis. The results of this study show that Ibn Hazm's method in "Al-Fasl" indicates a scientific and systematic method and it can be considered as the first methodical critical work in the field of religions, but due to the controversial nature of the writings, some superficial arguments and inaccurate references “Al-Fasl” cannot be considered a scientific and neutral book in its modern meaning.