چکیده:
در این پژوهش با هدف شناسایی و شناخت عوامل مؤثر بر تقاضای بیمه بدنه اتوموبیل،
و با مطالعه الگوی شناختهشده اقتصادسنجی همچنین مدل مارکز-جی-چمبر(1992) و مدل
ولیامای-شردن(1984)درمورد عرضه و تقاضای بیمه بدنه به تدوین مدلی با سه متغیر
وابسته درآمد ملی، شاخص عمدهفروشی ماشینآلات و وسایل نقلیه و تعداد نمایندگیها و
شعب بیمه میپردازیم.در مدل حاضر کشش قیمتی کوچکتر از واحد و کشش درآمدی بزرگتر
از واحد برآورد شده است.همچنین نقش نمایندگان و شعب فروش بر تقاضای بیمه بدنه در
مدل تحقیق آشکار شد.
خلاصه ماشینی:
"وی تقاضا برای بیمه اتوموبیل را به سه بخش (به تصویر صفحه مراجعه شود) پوشش کامل 1 ، آسیب بدنی 2 و تصادفات 3 تقسیم کرده و عوامل اثرگذار بر تقاضا را قیمت، درآمد و ریسک قابل مشاهده 4 در نظر گرفته و از طریق تخمین این سه عامل، تقاضا برای بیمه اتوموبیل را محاسبه کرده است.
تقاضا برای پوششهای بیمه اتوموبیل به عنوان تابعی از درآمد سرانه شاخص درامد-(پایینترین در محل 1) شکل(3-ب)کششهای نهایی درآمد به عنوان تابعی از سطوح درآمد (به تصویر صفحه مراجعه شود) همچنین پوشش آسیب بدنی در مقایسه با دو پوشش دیگر نسبت به درآمد حساستر است که این فرضیه را تأیید میکند:«خطر درآمدی حاصل از آسیب بدنی با سطحی از درآمد به سب ریسک افزایش مییابد»جای تعجب است که پوشش تصادفات در مقایسه با پوشش کامل نسبت به درآمد حساستر است که بیانگر این است که این پوشش لوکستر از پوشش کامل است(اگر پوششها را نسبت به طبقهبندی کالا به لوکس و ضرورری تقسیم کنیم).
تدوین الگوی تقاضای بیمه اتوموبیل در ایران از مطالعه الگوهای شناختهشده اقتصادسنجی تقاضا 1 همچنین مدل مارکز-جی-چمبر (1992)و مدل ویلیام-ای-شردن(1984)درمورد عرضه و تقاضای بیمه اتوموبیل چنین برمیآید که مهمترین متغیرهای مؤثر بر تقاضای بیمه بدنه اتوموبیل به شرح زیرند: ، شاخص عمدهفروشی وسایل نقلیه و ماشینآلات، درآمد ملی) F تقاضای بیمه بدنه اتوموبیل (تعداد نمایندگی و شعب بیمه(برحسب فروش اسمی بیمه بدنه) (به تصویر صفحه مراجعه شود) شرحی بر دادههای آماری جای تردید نیست که امکان دستیابی به آمار موردنظر، یکی از مسائل اساسی در الگوسازی اقتصادسنجی است."